Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Kilde: Politiken.tv / Heidi Skibsted

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærsk-skib skrottes på strand i Bangladesh i strid med løfter

Et 52.000 tons stort olieskib fra Nordsøen ophugges på åben strand i Bangladesh - stik imod Mærsks officielle politik. Mærsk beklager.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En gruppe børn spiller bold på en strand i Bangladesh i skyggen af et kæmpestort skib, ’North Sea Producer’, som gennem 32 år tjente millioner af kroner hjem til A.P. Møller – Mærsk.

Nu ender skibet sit liv her på stranden som skrot under forhold, som Mærsk-koncernen officielt tager afstand fra, fordi det udsætter arbejdere og miljø for risiko, når skibet bliver ophugget på åben strand af bangladeshiske arbejdere i badesandaler og shorts.

Mærsk begyndte for få måneder siden at hugge sine udtjente skibe op på Alangstranden i Indien. Det er en metode, som Mærsk ellers har taget afstand fra. Rederiet arbejder på at overbevise omverdenen om, at ophugningen i Indien foregår forsvarligt. Derfor er ’North Sea Producer’s opdukken på stranden i Bangladesh stærkt ubelejlig for Mærsk.

SE OGSÅ:

’North Sea Producer’ er endt på stranden, fordi en mellemhandler solgte skibet som skrot i Bangladesh, efter at skibet var ude af Mærsks hænder. Men Mærsk erkender et medansvar for, at skibet bliver hugget op under forhold, som rederiet selv opfatter som uforsvarlige.

»Jo, vi har et ansvar. Og vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det«, siger Annette Stube, chef for bæredygtighed i Mærsk.

Annette Stube oplyser, at Mærsk på baggrund af sagen for fremtiden i kontrakter om salg af skibe vil indføje et krav om, at skibet skal skrottes »forsvarligt«.

Skrottes på åben strand

Politiken har sammen med TV 2 Nyhederne og mediecentret Danwatch undersøgt, hvordan det kunne gå til, at ’North Sea Producer’ – angiveligt uden Mærsks viden og mod Mærsks ønske – i dag bliver hugget op af bangladeshiske arbejdere uden sikkerhedsudstyr.

Et dokument fra et skotsk konsulentfirma afslører, at skibets ejerselskab, som Mærsk og det brasilianske firma Odebrecht ejer halvdelen af hver, allerede i 2014 undersøgte muligheden for at skrotte ’North Sea Producer’ på åben strand i Pakistan, Indien eller Bangladesh – alle tre muligheder, som Mærsk på det tidspunkt udadtil tog afstand fra. Den oplysning ønsker Mærsk ikke at forholde sig til.

Videooptagelser foretaget af Danwatch i slutningen af august, da det tidligere Mærsk-skib netop var landet på stranden i Bangladesh, viser, hvordan arbejdere fra en lille robåd klatrer ad rebstiger de mange meter op ad skibssiden uden nogen form for sikkerhedsudstyr.

LÆS OGSÅ:

»En himmelråbende mangel på respekt for arbejderne og for mennesker generelt«, siger Hasse Mortensen, tidligere tilsynschef i Arbejdstilsynet, efter at have set billeder af forholdene på værftet, hvor ’North Sea Producer’ er ved at blive hugget op. Han konstaterer, at der er »overhængende ulykkesfare mange steder, hvor de ansatte arbejder og færdes«.

De miljømæssige konsekvenser ved at ophugge skibet under primitive forhold er ukendte. Det ombyggede fartøj lå gennem 18 år ved siden af olieboreplatforme i Nordsøen. Olie og gas fra undergrunden blev pumpet over i skibet, hvor olien blev forarbejdet og oplagret, til den blev hentet af tankskibe. ’North Sea Producer’ ligner dermed mere et industrianlæg end et skib.

»At ophugge det stiller væsentlig større krav til sikkerhed, rengøring og miljø i forhold til for eksempel et containerskib. Der er flere tekniske systemer, rør og inventar«, forklarer Keld Kokholm, direktør for Fornæs Skibsophug i Grenaa.

------------------------

Rettelse: I en tidligere version stod der, at skibet 'North Sea Producer' er 52.000 tons tungt. Der er imidlertid tale om bruttotons, som er et rummål og ikke en vægtenhed.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

  • Lars Krabbe

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen
    Fik du hørt: Den ukendte Kim Larsen

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om den ukendte Kim Larsen.

Forsiden