0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kilde: Politiken.tv / Heidi Skibsted

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærsk-skib skrottes på strand i Bangladesh i strid med løfter

Et 52.000 tons stort olieskib fra Nordsøen ophugges på åben strand i Bangladesh - stik imod Mærsks officielle politik. Mærsk beklager.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

En gruppe børn spiller bold på en strand i Bangladesh i skyggen af et kæmpestort skib, ’North Sea Producer’, som gennem 32 år tjente millioner af kroner hjem til A.P. Møller – Mærsk.

Nu ender skibet sit liv her på stranden som skrot under forhold, som Mærsk-koncernen officielt tager afstand fra, fordi det udsætter arbejdere og miljø for risiko, når skibet bliver ophugget på åben strand af bangladeshiske arbejdere i badesandaler og shorts.

Mærsk begyndte for få måneder siden at hugge sine udtjente skibe op på Alangstranden i Indien. Det er en metode, som Mærsk ellers har taget afstand fra. Rederiet arbejder på at overbevise omverdenen om, at ophugningen i Indien foregår forsvarligt. Derfor er ’North Sea Producer’s opdukken på stranden i Bangladesh stærkt ubelejlig for Mærsk.

SE OGSÅ:

’North Sea Producer’ er endt på stranden, fordi en mellemhandler solgte skibet som skrot i Bangladesh, efter at skibet var ude af Mærsks hænder. Men Mærsk erkender et medansvar for, at skibet bliver hugget op under forhold, som rederiet selv opfatter som uforsvarlige.

»Jo, vi har et ansvar. Og vi er meget, meget kede af, at det ligger der. Men vi kan intet gøre for at få det væk derfra, for vi ejer ikke skibet længere og har ingen kontakt med det«, siger Annette Stube, chef for bæredygtighed i Mærsk.

Annette Stube oplyser, at Mærsk på baggrund af sagen for fremtiden i kontrakter om salg af skibe vil indføje et krav om, at skibet skal skrottes »forsvarligt«.

Skrottes på åben strand

Politiken har sammen med TV 2 Nyhederne og mediecentret Danwatch undersøgt, hvordan det kunne gå til, at ’North Sea Producer’ – angiveligt uden Mærsks viden og mod Mærsks ønske – i dag bliver hugget op af bangladeshiske arbejdere uden sikkerhedsudstyr.

Et dokument fra et skotsk konsulentfirma afslører, at skibets ejerselskab, som Mærsk og det brasilianske firma Odebrecht ejer halvdelen af hver, allerede i 2014 undersøgte muligheden for at skrotte ’North Sea Producer’ på åben strand i Pakistan, Indien eller Bangladesh – alle tre muligheder, som Mærsk på det tidspunkt udadtil tog afstand fra. Den oplysning ønsker Mærsk ikke at forholde sig til.

Videooptagelser foretaget af Danwatch i slutningen af august, da det tidligere Mærsk-skib netop var landet på stranden i Bangladesh, viser, hvordan arbejdere fra en lille robåd klatrer ad rebstiger de mange meter op ad skibssiden uden nogen form for sikkerhedsudstyr.

LÆS OGSÅ:

»En himmelråbende mangel på respekt for arbejderne og for mennesker generelt«, siger Hasse Mortensen, tidligere tilsynschef i Arbejdstilsynet, efter at have set billeder af forholdene på værftet, hvor ’North Sea Producer’ er ved at blive hugget op. Han konstaterer, at der er »overhængende ulykkesfare mange steder, hvor de ansatte arbejder og færdes«.

De miljømæssige konsekvenser ved at ophugge skibet under primitive forhold er ukendte. Det ombyggede fartøj lå gennem 18 år ved siden af olieboreplatforme i Nordsøen. Olie og gas fra undergrunden blev pumpet over i skibet, hvor olien blev forarbejdet og oplagret, til den blev hentet af tankskibe. ’North Sea Producer’ ligner dermed mere et industrianlæg end et skib.

»At ophugge det stiller væsentlig større krav til sikkerhed, rengøring og miljø i forhold til for eksempel et containerskib. Der er flere tekniske systemer, rør og inventar«, forklarer Keld Kokholm, direktør for Fornæs Skibsophug i Grenaa.

------------------------

Rettelse: I en tidligere version stod der, at skibet 'North Sea Producer' er 52.000 tons tungt. Der er imidlertid tale om bruttotons, som er et rummål og ikke en vægtenhed.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie, men der er masser...
    Vi holder sommerferie, men der er masser...

    Henter…

    Du lytter til Politiken går på sommerferie. Vi er tilbage mandag 10. august. Men vi har masser af nye lydoplevelser til din sommerferie.

    Vi har lavet en Roskilde-special til sommeren uden festivaler - det er tre afsnit, hvor du kan høre vores musikskibenter tale om tre årtier med orange musik, de ikke kan glemme.

    Så er der også Poptillægget - det udkommer det meste af juli og bruger sommeren på sit helt eget Protesttillæg om den bevægelse mod racisme og undertrykkelse, som skyller hen over verden lige nu. Hvordan den viser sig i samfundet og kulturen, kan du høre om i fem afsnit.

    I uge 29 har vi premiere på første afsnit af serien 'Elsk mig for evigt'.

    Det er en personlig historie om angsten for at blive forladt - for, at den du elsker, holder op med at elske dig. Og hvad det kan få et menneske til at gøre.

    Og har du ikke allerede hørt den, så er der også serien om skibsbranden på Scandinavian Star, der slog 158 mennesker ihjel. Her gennemgår Politiken-journalist Lars Halskov, hvis journalistik også blev til en prisbelønnet tv-serie på DR, den tragiske historie om Skandinaviens største mordgåde.

    Til sidst kan du også  tage Politikens bedste interview, portrætter og reportager med på stranden. I Politiken Longread, som udkommer senere i juli, kan du høre avisens journalister læse nogle af deres bedste artikler op.

    Hav en smuk sommer.

    Find os både i vores egen podcast-app, Politiken Podcast, og i iTunes

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

Forsiden