0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mærsk pressede rederi til at skrotte skibe i Bangladesh

Nye dokumenter afslører dobbeltspil: Mærsk tjente ekstra på ophugning i Bangladesh og Indien, mens rederiet officielt fordømte metoden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Kilde: Politiken.tv / Heidi Skibsted og John Hansen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærsk spillede dobbeltspil om sin holdning til forsvarlig ophugning af skibe i 2013 og 2014.

Mens det danske rederi udadtil kaldte det uforsvarligt over for både mennesker og miljø at skrotte skibe på åben strand i Bangladesh og Indien, så tjente Mærsk på at presse et tysk rederi til at sende 14 skibe til ophugning præcis de to steder.

Det viser fortrolige kontrakter, som Politiken i dag kan afsløre indholdet af i samarbejde med mediecentret Danwatch og TV 2 Nyhederne.

Mærsk: Vi påvirkede uheldigt

Forelagt kontrakterne erkender Trond Westlie, finansdirektør og medlem af Mærsks øverste ledelse, at Mærsk har opført sig forkert.

»På denne aftale ser vi klart, at vores påvirkning er gået i den forkerte retning, og at den type påvirkning er uheldig. Det er noget, som vi helst ikke bør gøre«, siger Trond Westlie.

Vores påvirkning er gået i den forkerte retning.

Jacob Sterling, Mærsks daværende chef for bæredygtighed, skrev 30. august 2013:

»Folk i badesandaler på stranden er OK. Men folk i badesandaler og uden sikkerhedsudstyr, som hugger store fragtskibe op med håndværktøj er simpelthen forkert«.

Dobbeltspil om badesandaler

Det var Mærsks officielle politik, som Mærsk ikke alene selv brystede sig af, men også slog andre rederier i hovedet med.

Samtidig forhandlede Mærsk med det tyske selskab MPC Capital om at afbryde en kontrakt om 14 skibe, som Mærsk havde chartret hos MPC Capital.

Mærsk ønskede skibene trukket ud af markedet og skrottet to år før kontrakten udløb.

Et nøglepunkt i kontrakten var, at MPC forpligtede sig til at skaffe »den højst mulige pris« pr ton skrottet stål. Hvis prisen kom over 447 dollar pr ton, skulle Mærsk have overskuddet udbetalt.

Enkeltbillet til Bangladesh

Den slags priser for stål kunne på det tidspunkt kun opnås tre steder i verden, fastslår Rajesh Verma, shippinganalytiker hos analysebureauet Drewry:

»I den periode kunne man kun få en pris på 447 dollar på værfter i Bangladesh, Indien eller Pakistan, der er kendt for at have værfterne med de laveste standarder i ophugningsindustrien«.

Sådan gik det også: Af de 14 skibe blev 11 hugget op på åben strand i Indien, 3 i Bangladesh, blandt andet på et værft, hvor et besøg i august i år dokumenterer arbejdere »i badesandaler og uden sikkerhedsudstyr, som hugger store fragtskibe op med håndværktøj«, som Mærsk tog afstand fra og kaldte »simpelthen forkert«.

»Det burde vi ikke have gjort«

»Vi erkender, at vi ikke burde have indgået en aftale, der ansporede ejeren til at finde den højeste stålpris«, lyder et skriftlig svar fra Mærsk.

Vi erkender, at vi ikke burde have indgået aftalen.

Den tyske tv-station NDR afslørede i 2015, at et af de 14 skibe blev skrottet i Bangladesh under et nyt navn, ’Cashel’.

Mærsks talsmand svarede dengang, at skibene tilhørte MPC.