0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Marketing er ovre sidste salgsdato

Big data er i fuld gang med at gøre de gængse analyser af forbrugerne helt overflødige. Derfor kan marketingafdelinger hurtigt blive erstattet af afdelinger for dataanalyse.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bjarke MacCarthy
Foto: Bjarke MacCarthy

reklamerevolution. Den klassiske adfærd i marketingafdelingen er på vej ud, fordi big data gør det muligt at være langt mere præcis end tidligere.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

På samme måde som postvæsenet aldrig bliver rigtig glad for e-mail, og Fonas ansatte heller ikke blev vilde med e-handel, udfordrer ’big data’ selve dna’et i marketingafdelingen. Og big data vil altid leve som stedbarnet i marketingafdelingen.

Virksomhederne må derfor – på trods af marketingafdelingens forsikringer om det modsatte – tage initiativ til at etablere en dataanalyseafdeling for at udnytte det fulde potentiale i big data.

I marketingafdelingen er man vant til at tænke i store grupper af forbrugere med udgangspunkt i, at forbrugerne altid kan opdeles i forskellige segmenter.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere