0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dele af Swissair Group i betalingsstandsning

2600 mister jobbet.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Dele af det schweiziske flyselskab, Swissair Group, er mandag aften gået i betalingsstandsning. Det betyder, at den nuværende partner i Belgien, Sabena, og den tidligere partner i Frankrig, Air Littoral, ikke får de henholdsvis 200 millioner schweiziske franc (1 mia. kr.) og 100 mio. franc, som Swissair skylder.

Søndag solgte Swissair Group sin 70-procent-andel i Crossair til de to største banker i Scweiz, UBS og Credit Suisse Group, for en milliard schweiziske franc (fem mia. kr.), men det økonomiske pusterum var ikke nok til at redde hele virksomheden.

Knap 2600 mister job
Ifølge en pressemeddelelse mandag vil de økonomiske problemer koste 2560 job, hvoraf de 1750 er i Schweiz. Crossair vil senest den 28. oktober overtage to tredjedele af Swissairs flyafgange.

Bestyrelsesformand Mario Corti, som i marts i år blev hentet til Swissair for at få økonomien på ret køl, træder tilbage som bestyrelsesformand for Crossair, og André Dosé, leder af Swissair, træder også omgående tilbage.

Den schweiziske regering, der ejer tre procent af Swissair, skulle mødes sent mandag for at diskutere fremtiden for selskabet.

Swissair fik sidste år et stort underskud og har en stor gæld som følge af en fejlslagen udvidelsesstrategi i de senere år.

Samtidig blev selskabet, som mange andre flyselskaber, hårdt ramt af det kraftige fald i den globale flyrejsetrafik og de forhøjede forsikringspriser, der er indtruffet efter terrorattentaterne i USA den 11. september.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere