0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udskældt Lego-legetøj en succes

Salget ventes at nå 1,5 mia. kr. i år.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Lego-produktet Bionicle, som oprindelige folkeslag har kritiseret for respektløs brug af polynesiske navne, er blevet en milliardsucces for koncernen. Salget ventes at nå 1,5 mia. kr. i år, og det skyldes udelukkende manglende produktionskapacitet, at Star Wars-produktet fra 1999 ikke overgås, skriver dagbladet Børsen.

Henrik Poulsen, der er direktør for Legos division for legetøj til større børn, fastslår, at Bionicles succes ikke kan bruges til at udlede noget om hele koncernens resultat i år.

Men glæden over præstationen er alligevel stor, fordi Bionicle-serien er det første produkt, der er lanceret og markedsført efter en helt ny strategi, der gør op med nogle af Legos traditionelle svagheder. Strategien går ud på at begrænse antallet af nyheder, prioritere nogle få af den højt og derefter bruge meget store ressourcer på disse produkter.

Amerikanske legetøjshandlere kårede ved en afstemning tirsdag Bionicle som den kommende julehandels største sællert.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere