0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Børn lokkes af ulovlige SMS'er

Børn og unge lokkes til at købe abonnementer på dyre SMS-beskeder til mobiltelefonen. Men aftalerne er ulovlige, og forældre kan nægte at betale regningerne.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

12-årige Michelle fra Åbyhøj hader at tale i mobiltelefon.
Men Michelle synes, det kunne være sjovt at få en vits som SMS, så det bestilte hun via et telefonnummer, huns havde set i en tv-reklame. Reklamen forsømte dog at oplyse, at morsomheden kostede hele ti kroner at modtage.

Den fortalte heller ikke, at Michelle ikke blot købte en enkelt vits, men sagde o.k. til et løbende abonnement, der leverer en tikronersvittighed om dagen. Sender Michelle en normal SMS selv, koster det typisk 50 øre.

»Normalt ligger vores datters telefonregning på maks. 60 kroner, men pludselig fik vi en regning, hvor vittigheder alene kostede 190 kroner«, siger Michelles mor, Charlotte Bang.

Havde bestilt et abonnement
Efter den første kedelige regning talte Charlotte Bang med sin datter om ikke at bestille flere dyre vittigheder, men det gik ikke op for familien, at datteren uforvarende havde bestilt et abonnement, før den næste regning kom dumpende.
I strid med gældende lov om forbrugeraftaler havde firmaet bag SMS- tjenesten nemlig ikke sendt et brev eller en e-mail om, hvad Michelle havde forpligtet sig på at købe. Firmaet havde heller ikke skrifteligt oplyst, hvordan man kommer ud af aftalen igen. Og så havde firmaet indgået abonnementsaftalen med et barn. Det er også ulovligt.

»Børn og unge under 18 år må ikke indgå juridisk bindende aftaler, og det må de her firmaer indrette sig på«, siger Mette Reissmann, jurist i Forbrugerinformationen. Hun mener, at det oftest er urimeligt svært at finde frem til firmaerne bag de dyre SMS-beskeder.

I Michelles tilfælde krævede det da også en mors detektivarbejde, før familien via teleoperatøren Telia fandt frem til firmaet Netsize, der igen er mellemled for et hollandsk firma bag SMS-tjenesten. Netsize har - efter at Forbrugerinformationen henvendte sig om sager som Michelles - besluttet at stoppe salget af dyre SMS-abonnementer til børn.

Teleselskaberne tjener på ulovlige aftaler
Men andre firmaer opererer stadig på det danske marked og står bag tjenester som '1919' og '1208'.

Regningerne for de ulovlige abonnementsaftaler bliver afsendt fra de almindelige teleselskaber. Hos TDC vil vicedirektør Peter Ibsen heller ikke afvise, at teleselskaber i fremtiden skal agere mere politibetjent over for SMS-firmaerne. Teleselskaberne modtager en del af fortjenesten for de tillægstakserede SMS'er.

»Der kommer derfor flere og flere tjenesteudbydere, for SMS'er med indhold er et marked i vækst«, siger Peter Ibsen. Han mener ikke, at problemerne med ulovlige SMS-abonnementer til børn i dag er et stort problem.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere