0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Telekunder kan klage over prisstigninger

Flere teleselskabers prisstigninger er kun annonceret i avisannoncer. Det er ikke godt nok, har Forbrugerklagenævnet for nylig afgjort. Kunderne kan derfor klage over prisstigningerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Borberg Thomas
Foto: Borberg Thomas
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Prisstigninger fra nytår er et udbredt fænomen. Således også i år, hvor blandt andet TDC og Telia har meddelt mindre prisstigninger gældende fra nytår.

Men dette års prisstigninger kommer i kølvandet på en opsigtsvækkende afgørelse fra Forbrugerklagenævnet i år. Nævnet fastslog, at det er i strid med god markedsføringsskik, når teleselskaberne kun meddeler prisstigninger i en avisannonce. Det er ellers mange teleselskabers faste procedure. Kunder, der kun har fået besked via avisannoncer, er ikke tilstrækkelig informeret.

»Sådan er reglerne i dag«, fastslår jurist Tina Morell Nielsen i Forbrugerstyrelsen over for Morgenavisen Jyllands-Posten.

I Forbrugerrådet går man skridtet videre, og opfordrer kunder, der ikke er tilstrækkelig informeret, til simpelthen at klage til Teleankenævnet. Teleankenævnet har siden i sommer overtaget telesager fra Forbrugerankenævnet.

SMS-prisen blev seksdoblet
Sagen, der udløste afgørelsen fra Forbrugerankenævnet, handlede om en kvinde, der ikke så TDC's avisannonce, som meddelte en stigning i SMS-prisen til udlandet fra 50 øre til tre kroner. Kvinden fik derfor en langt højere regning end forventet. Hun klagede og vandt. TDC har endnu ikke besluttet, om de vil følge afgørelsen eller anke sagen til Landsretten.

Teleselskaberne værger sig i mod at følge afgørelsen, fordi det vil koste dyrt i porto at meddele prisstigninger til hver kunde. Nogle teleselskaber vælger i stedet at bruge telefonregningen til at meddele prisstigninger.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere