0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Chefens vrede e-mail sinker dig

Aggressive e-mails fra chefen mindsker de ansattes produktivitet på jobbet - og skader medarbejdernes helbred. Det viser den seneste britiske forskning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Viemose Kåre
Foto: Viemose Kåre

Sure e-mail i indbakken på jobbet skader arbejdstempoet. - Foto: Kåre Wiemose

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Chefer, der skriver sure eller vrede e-mail til sine medarbejdere, skal tænke sig om to gange. En vred e-mail går nemlig ud over produktiviteten på arbejdspladsen. Det viser ny britisk forskning.

De vrede e-mail skader ikke bare de ansattes effektivitet på jobbet. E-mail, der enten truer eller med hårde ord advarer mod at begå fejl, skader også medarbejdernes helbredssituation. De ansatte risikerer bl.a. forhøjet blodtryk.

Samme budskab - to formuleringer
Det konkluderer en gruppe britiske psykologer fra efter at have testet en gruppe studerende, som fik tilsendt e-mail med samme overordnede og kritiske budskab. Nogle studerende fik en mail, hvor beskeden var formuleret nogenlunde blødt, andre en mail, der var aggressivt skrevet. Alle fik mail fra en leder.

De testpersoner, der fik de vrede e-mails, fik markant forhøjet blodtryk. Det får Howard Taylor, en af forskerne, til over for den britiske nyhedstjeneste Ananova.com at vurdere, at ansattes helbred kan tage skade, hvis de modtager truende eller aggressive email.

Forskerne konkluderer også, at de aggressive e-mail hæmmer produktiviteten på arbejdspladsen generelt.

Vi mangler takt i e-mailen
Ledernes Hovedorganisation har tidligere påpeget, at fleste arbejdspladser mangler at formulere en 'takt og tone'-politik for interne e-mail. I stedet har man nedskrevet, om e-mailen f.eks. må benyttes til private formål.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere