0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Metroens døre sidder for løst

Dørene i den københavnske metro sidder for løst, påpeger en ny rapport. Derfor skal dørene ændres, så situationer med løsrevne døre ikke gentager sig.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Frandsen Finn
Foto: Frandsen Finn

Det er den nederste del af dørene i metroen, der skal forbedres. - Foto: Finn Frandsen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Dørene i de københavnske metro-tog skal ændres. Igen. Baggrunden er, at det uafhængige institut Force Technology påpeger, at den nuværende konstruktion ikke er god nok.

»Dørdesignet med hensyn til det mekaniske såvel som det elektriske vurderes at være ikke hensigtsmæssigt til anvendelsen«, skriver instituttet i sine konklusioner til Jernbanetilsynet.

På den baggrund har Ørestadsselskabet bedt togleverandøren Ansaldo om hurtigst muligt at gennemføre ændringer i dørenes nederste dele.

Uafhængig undersøgelse
Kravet om ændringer kommer ovenpå, at Jernbanetilsynet efter flere episoder med dørproblemer har krævet en uafhængig undersøgelse af dørenes konstruktion.

Formålet med ændringerne er, at dørene skal sidde bedre fast. Der har tidligere været episoder, hvor døre har revet sig af under kørslen og ikke har åbnet og lukket korrekt.

Udover de ændringer, der kommer nu, har alle togene efter metroens indvielse fået skiftet de elmotorer, der får dørene til at åbne og lukke sig. I september stod metroen stille, fordi en dør blev revet af under kørslen.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere