0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Offentligt register fyldt med fejl

Rigsrevisionen har undersøgt det landsdækkende boligregister og konkluderer nu, at det er fyldt med fejl. Det offentlige beregner ejendomsværdiskat og afgifter på baggrund af det fejlfyldte register, som det vil tage mere end 100 år at ajourføre.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Borberg Thomas
Foto: Borberg Thomas

En ny udestue, en ekstra etage eller anden udbygning er mange gange årsagen til, at oplysninger om eksempelvis ejendommes størrelser i det centrale boligregister er fyldt med fejl. - Arkivfoto: Thomas Borberg

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Boligejere betaler for lidt i ejendomsværdiskat eller modtager for meget i boligstøtte. Vand- og kloakafgifter beregnes på et forkert grundlag. Det samme gør bloktilskuddet fra staten til kommunerne samt pengestrømmen frem og tilbage mellem rige og fattige kommuner.

Det er nogle af konsekvenserne af, at det nationale Bygnings- og Boligregister, BBR, er fyldt med fejl. Rigsrevisionen konkluderer efter en undersøgelse af BBR, at fejlene er så omfattende, at det vil tage mere end 100 år at ajourføre registeret. Det skriver Nyhedsmagasinet Danske Kommuner.

Kommuner forsømmer kontrol
Hvis en boligejer har udnyttet en loftsetage til bolig eller beslutter at udvide med en udestue, bliver det typisk ikke registreret i BBR.

Oplysningerne i registeret er krumtappen, når det offentlige beregner skatter, forbrugsafgifter og en række sociale tilskud. Det er tidligere anslået, at det fejlfyldte register koster de offentlige kasser mange hundrede millioner kroner i manglende indtægter.

Alligevel har registeret i flere år været stærkt forsømt af kommunerne. For to år siden viste en undersøgelse fra Danske Kommuner, at der nogle steder var fejl i 90 procent af oplysningerne i BBR. Kommunerne er ofte for sløve til at tjekke ejendommene, så i dag er der stadig store problemer.

»Desværre er der stadig mange ejendomme, som kommunerne aldrig har været ude at tjekke. Så der er et behov for at stramme op. Det hele hviljer jo på den fysiske kontrol ude i kommunerne«, siger kontorchef Bjørn Olsen fra Rigsrevisionen.

Forældet register
Mange oplysninger stammer tilbage fra 1977, hvor registeret blev skabt. Ejerne indberettede dengang selv ejendommens størrelse, og det stemmer i dag sjældent overens med virkeligheden.

Kommunerne kontrollerer årligt omkring en halv procent af alle ejendomme, mens nogle kommuner stort set ikke har tjekket nogen ejendomme overhovedet de seneste 30 år. Med det tempo vil det tage mere end 100 år at ajourføre de forældede oplysninger. Rigsrevisionen giver dog ikke noget bud på, hvad det vil koste at lave en hurtigere opdatering.

Erhvervs- og Boligstyrelsen anerkender kritikken og lover at arbejde på at få en skærpet lovgivning. Kommunerne har hidtil haft mulighed for at give borgerne en bøde for at indberette forkerte oplysninger, men der er aldrig uddelt en eneste bøde. Bødeindtægten tilfalder staten.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere