0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tiscali Danmark solgt til Tele2

Internetleverandøren Tiscali har solgt sin danske forretning til konkurrenten Tele2. Tiscali har tidligere investeret en formue i datanet i Danmark. Firmaet er solgt for 154 millioner kroner.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Internetleverandøren Tiscalis danske afdeling er blevet solgt til sin svenske leverandør Tele2.

Det svenske firma betaler 154 millioner kroner for det italienskejede netfirma, der tidligere har investeret over en halv milliard kroner i Danmark i at opbygge datanetværk, opbygge store netportaler med gratis indhold til netsurfere, samt sponseret cykelhold. Både cykelsponsering og det meste af det gratis redaktionelle indhold er siden skåret bort.

Glade for datanet
Især det dyre datanetværk er Tele2 glade for at få fingre i. Nettet dækker omkring 65 procent af de danske husstande.

»Vi er meget glade for købsaftalen med Tiscali. Med købet får vi langt mere direkte adgang til det danske net», siger Niclas Palmstierna, direktør i det danske Tele2. Niclas Palmstierna påpeger samtidig i en pressemeddelelse, at Tele2 med købet af konkurrenten får en bedre størrelse.

Ingen fyringer i første omgang
Tiscali Danmark har i dag 80 ansatte, mens Tele2 Danmark har 51. Medarbejdere fortsætter i deres stillinger, indtil den nye organisation er på plads, meddeler Tele2. På sigt kan fyringer formentlig ikke udelukkes, men Tele2 lover 'tæt dialog med medarbejderne om deres muligheder i den nye organisation'.

Købet får ros med af teleanalytiker John Strand, Strand Consult. Han vurderer, at ikke kun TDC, men også de øvrige konkurrenter på markedet vil blive udfordret af det nye Tele 2, der får isenkram på mere end 100 telecentraler landet over.

»Man får stordriftsfordele, bedre udnyttelse i forhold til antallet af medarbejdere og så kan man nu sælge sit eget bredbåndsprodukt, hvor man hidtil har solgt TDC's produkt under eget navn«, siger John Strand til Ritzau.

Tiscali har for en rum tid tilbage meddelt, at firmaet vil satse på sine fem vigtigste markeder i Italien, Storbritannien, Frankrig, Benelux og Tyskland. Salget af den danske afdeling er derfor ikke ganske overraskende.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere