0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

EU rejser sag om danske bro-rabatter

Jo flere gange vognmænd kører over Øresunds- og Storebæltsbroen, jo større rabatter får de. Det favoriserer danske vognmænd, mener EU-kommisionen, der nu har anlægger sag mod Danmark.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Rink Pelle
Foto: Rink Pelle

Broerne vurderes til sammen at give rabatter til den tunge trafik i størrelsesordenen 50 millioner kroner årligt. - Foto: Pelle Rink

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

EU-Kommissionen rejser nu sag mod Danmark på grund af rabatsystemerne ved kørsel over Storebælts- og Øresundsbroen.

Det er sket med en åbningsskrivelse, som Udenrigsministeriet modtog 22. marts, skriver Berlingske Tidende.

Det er de volumenbestemte rabatter, som transportselskaberne i årevis har fået, når deres lastbiler kører over Øresundsbroen og Storebæltsbroen, der har fået EU-Kommissionen til at indlede en sag mod Danmark.

Rabatter kan være ulovlige
De danske rabatsystemer er skruet sådan sammen, at des flere gange lastbilerne kører over, des større er rabatterne.

Da de indenlandske selskaber af naturlige årsager benytter brosystemerne oftere end de udenlandske, fremmer ordningen i højere grad de danske selskaber.

Ordningen kan dermed anses som ulovlig, da der er tale om direkte eller indirekte diskrimination påpeger EU-eksperten Peter Vesterdorf, Håndværksrådet.

At EU-Kommissionen finder det ulovligt påpeges også i åbningsskrivelsen.

Rabatter for 50 millioner kroner
Broerne vurderes til sammen at give rabatter til den tunge trafik i størrelsesordenen 50 millioner kroner årligt.

Ministeriet vil nu analysere Kommissione