0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Viasat får forbud mod automatisk nyt abonnement

Tv-udbyderen Viasat har af Sø- og Handelsretten fået forbud mod automatisk at lade abonnementer forny sig selv i en ny et-års periode. Forbuddet er en sejr for forbrugerombudsmanden.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Selskabet Viasat, der udbyder tv-signaler via satellit, har af Sø- og Handelsretten fået forbud mod abonnementer, der automatisk bliver fornyet med et år ved udløbet af en periode.

Denne automatiske forlængelse er i strid med god markedsføringsskik, fordi den giver forbrugeren en betydelig risiko for imod sit eget ønske at blive bundet til et års ekstra abonnement.

Sagen er anlagt af forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

12 måneders binding er stadig generelt o.k.
Afgørelsen gav forbrugerombudsmanden delvist ret. Men Sø- og Handelsretten kunne ikke følge andre krav fra forbrugerombudsmanden om indgreb mod 12 måneders binding af forbrugeren samt krav om en kort opsigelsesperiode på 30 dage.

I to konkrete sager, som blev ført parallelt med den mere principielle sag, fik forbrugerne ret. Her henviser retten til, at aftalerne har været for uklare og uforståelige, og derfor får forbrugerne ret i at kunne opsige abonnementet med 30 dages varsel.

Sagerne kommer efter, at 3.000 forbrugere i løbet af de sidste par år har klaget til Forbrugerombudsmanden og Forbrugerklagenævnet. De kan se frem til en afslutning af deres sag, da Viasat er forpligtet til at tilbagebetale de beløb, som kunderne har betalt under protest, mens sagen stod på, skriver forbrug.dk.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere