0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Elektronikkæder politianmeldt for prisfusk

Forbrugerombudsmanden har meldt elektronikkæderne Elgiganten, Merlin og Electronic World til politiet for at fuske med priserne. Anmeldelsen kommer efter systematiske pristjek.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Lehmann Martin
Foto: Lehmann Martin

Flere elektronikkæder er meldt til politiet for at fuske med priserne. - Foto: Pelle Rink

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Løfterne om store besparelser i flere elektronikkæders tilbudsaviser er talrige. Men i praksis holder de langt fra altid.

Sådan lyder anklagen fra forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen. Kæderne har overtrådt markedsføringslovens § 2 om vildledende markedsføring, mener han, der nu har politianmeldt Elgiganten, Merlin og Electronic World.

Systematisk undersøgelse
Anmeldelserne kommer, efter at forbrugerombudsmanden med bistand fra et konsulentfirma i efteråret og vinteren 2004/2005 hver uge har undersøgt kædernes priser i tilbudsaviser, butikker og på internettet.

I løbet af de seneste år har forbrugerombudsmanden modtaget flere hundrede klager over urigtige før-priser, og undersøgelsen har bekræftet mistanken om, at der er problemer på området. Også Politiken har i slutningen af 2004 dokumenteret, at der fifles med priserne.

Hagen Jørgensen: Nedslående undersøgelse
Løfter om store besparelser har indflydelse på forbrugernes valg i købssituationen, og derfor er det helt afgørende, at de oplyste besparelser er til at stole på, og at før-priserne udgør et reelt sammenligningsgrundlag.

»Undersøgelsens resultater er nedslående, særligt fordi jeg allerede i 1997 - revideret i 2002 - udsendte en vejledning på området, så ingen burde være i tvivl om reglerne«, siger forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Politiet skal se på sagen
Efter markedsføringsloven skal en virksomhed kunne dokumentere, at oplysninger om for eksempel besparelser og før-priser er korrekte, og at disse afgives på den rigtige måde. Forbrugerombudsmanden finder ikke, at han har modtaget den fornødne dokumentation herfor.

Overtrædelse af markedsføringslovens § 2 kan straffes med bøde, og det er nu politimestrene i de enkelte politikredse, der skal tage stilling til, om der skal rejses sigtelse i sagerne.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere