Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: Jens Dresling
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportminister talte usandt: Kendte postens milliardbehov i december

Der var ingen tal på bordet, siger Ole Birk Olesen og Transportministeriet om møde med PostNord om selskabets problemer. Mødereferatet fortæller en anden historie.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) og seks embedsmænd blev 19. december sidste år orienteret af PostNords ledelse og bestyrelse om, at det kriseramte selskab havde et kapitalbehov på 3,5 milliarder svenske kroner (2,7 milliarder danske kroner).

Det fremgår af et mødereferat fra Transportministeriet.

Alligevel har både transportministeren over for TV 2 samt ministeriet i en redegørelse om sagsforløbet sagt, at der ikke var nogen beløb nævnt på kvartalsmødet 19. december 2016 mellem ministeriet og det statsejede selskab.

»Vi fik lige inden jul besked om, at PostNord måske ville få brug for nogle penge, uden at der blev sat beløb på. Vi havde så et arbejde i gang med at analysere på det budskab. Vi hyrede eksterne rådgivere i januar, og allerede i starten af februar orienterede vi så ordførerne, lød det fra Ole Birk Olesen til TV 2 i aftes.

Kommentaren blev givet som svar på kritikken af, at ministeren ikke før 9. februar orienterede Folketinget om postens kapitalbehov.

Også Transportministeriet har i en redegørelse af 7. marts oplyst ordførerne om, at der ikke blev nævnt beløb om finansieringsbehovet på mødet med PostNord i december:

»Ledelsen (PostNords, red.) omtaler et finansieringsbehov, men uden konkrete tal. Et bidrag fra ejerne nævnes ikke direkte, men det følger af måden, hvorpå de mulige finansieringskilder nævnes af ledelsen«.

19. december: Posten har behov for 2,7 milliarder kroner

Oplysningerne fra ministeren og hans ministerium står i kontrast til et referat af mødet, dateret 16. januar 2017, hvori Transportministeriet selv skriver om postens kapitalbehov:

»PostNord oplyste, at hvis transformationen gennemføres, vil det medføre et negativt cash flow i Post Danmark på ca. 2 mia. SEK i transformationsperioden samt omstruktureringsomkostninger på ca. 3,5 mia. SEK til ansatte på 'særlige vilkår' (embedsmænd, red.), dvs. i alt omkostninger på cirka 5,5 mia. SEK. PostNord oplyste videre, at PostNord har analyseret koncernens økonomi, og resultatet er, at PostNord ikke vil kunne finansiere alle transformationsomkostningerne. PostNord vil alene kunne finansiere det løbende negative cash flow på cirka 2 mia. SEK«.

Ministeren og ministeriet blev altså på mødet 19. december oplyst om, at PostNord havde brug for ekstern kapital for 3,5 milliarder kroner, svarende til 2,7 milliarder danske kroner.

Centrale kilder bekræfter over for Politiken, at ministeren blev oplyst om dette.

S: I uoverensstemmelse med sandheden

S, SF og DF har i forvejen kritiseret ministeren skarpt for at sidde på oplysningerne om postens behov i to måneder. Folketingets forligskreds blev således først orienteret om behovet for statslig kapital den 9. februar - næsten to måneder efter orienteringen til ministeren.

»Den her sag bliver mere og mere grotesk. Det, ministeren siger, er jo simpelthen ikke i overensstemmelse med sandheden, for der står jo det modsatte i referatet fra mødet i december. Sagen om ministeren var i forvejen meget alvorlig. Den har nu fået et nyk op«, siger Christian Rabjerg Madsen, postordfører i Socialdemokratiet.

Også regeringens støtteparti mener, at sagen er »meget problematisk«.

»Det er meget alvorligt, det her. Han står og siger på News, at han ikke kendte til tal. Det tyder noget jo på nu, at han gjorde. Det er meget problematisk, hvis ministeren står og ikke fortæller sandheden«, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Har I i Dansk Folkeparti fortsat tillid til ministeren?

»Jeg vil sige det på den måde, at jeg er meget bekymret over den måde, Ole Birk har håndteret det her på. Nu skal vi til møde i ministeriet på tirsdag, og så må vi se, hvad hans forklaring er«, siger Kim Christiansen.

På tirsdag mødes partierne bag postforliget med ministeren for at drøfte sagen.

I går oplyste PostNord, at selskabet vil bede den svenske og danske stat om en kapitalindsprøjtning på 2,3 milliarder kroner, hvilket er en nedjustering i forhold til det oplyste tal på 2,7 mia. i december.

Politiken arbejder på at få en kommentar fra transportminister Ole Birk Olesen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

Forsiden