Foto: Seth Wenig/AP
Økonomi

Ny taxilov får Uber til at lukke i Danmark

Uber slår på pressemøde i dag fast, at de lukker i Danmark.

Økonomi

Den kontroversielle og omstridte kørselstjeneste Uber lukker i Danmark.

Det annoncerer Ubers talsmand i Danmark, Kristian Agerbo, på et pressemøde i dag.

»Uber har besluttet, at vi lukker i Danmark, og det gør vi på grund af den nye taxalovgivning«, siger Kristian Agerbo.

»Det er ikke nødvendigvis et farvel til Danmark, men en besked om, at vi ikke kan leve med den lovgivning, som der er på området nu«, siger han.

Ved pressemødet slår han i et interview med TV 2 News fast, at den nye taxalov, »gør det umuligt« for Uber at drive deres virksomhed i Danmark.

»Konklusionen i dag er, at vi lukker. Det er en ærgerlig og trist beslutning, og nu handler det for os om at tage hånd om chaufførerne«.

Kristian Agerbo oplyser, at Uber lukker 18. april 2017, men at firmaet fortsætter med at drive et udviklingscenter i Aarhus med 40 højtuddannede ingeniører.

Beslutningen om at trække Uber ud af Danmark kommer kort tid efter, at den nye VLAK-regering sammen med Dansk Folkeparti, SF, Radikale og Socialdemokratiet blev enige om en ny taxilov.

En lov, der fastholder de stramme regler i den gamle taxalov, og gør det nærmest helt umuligt at drive kørselstjenesten i Danmark. Blandt andet skal Uber-chaufførerne have taxameter og sædefølere i deres biler.

»Vi er ekstremt skuffede over den politiske aftale om en ny taxilovgivning, der er blevet fremlagt i dag«, sagde Carl Edvard Endresen den 9. februar i en skriftlig kommentar.

Allerede dengang sagde den danske Uber-leder profetisk, at aftalen »truer selve Ubers og andre lignende tjenesters eksistens i Danmark«.

I dag - kun 47 dage senere- har Uber altså besluttet at løfte foden helt fra speederen. Men ifølge kørselstjenestens danske talsmand kan dagens udmelding godt være udtryk for et pitstop og ikke en fuldkommen retræte fra det danske transportmarked.

»Vi er stadig indstillet på at søge den politiske dialog gennem vores udviklingscenter. Vi er bare blevet klogere på, at kravene i aftalen hverken ville være til gavn for passagerer eller chauffører, og vi ville ikke kunne fortsætte med at levere den service, vi har kunne i København«, siger Kristian Agerbo.

Ifølge selskabet selv har de ernæret 2.000 chauffører og betjent 300.000 brugere i Danmark, siden selskabet gjorde deres indtog på de københavnske gader i 2014.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce