Skatteminister Karsten Lauritzen (V) præsenter i dag et nyt skattetjek udviklet i samarbejde med de private revisorer.
Foto: Joachim Adrian

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) præsenter i dag et nyt skattetjek udviklet i samarbejde med de private revisorer.

Økonomi

Minister vil belønne firmaer: Det skal være lækkert at have styr på skatten

Giv regnskabet et hurtigt skattetjek og undgå Skats kontrollanter. Sådan lyder tilbuddet fra regeringen og revisorforeningen, der vil opruste skattekontrollen

Økonomi

Fejl, forglemmelser og bevidst snyd gemmer sig i mere end halvdelen af alle regnskaber i landets 600.000 små og mellemstore virksomheder.

Derfor er skatteminister Karsten Lauritzen (V) nu klar til at belønne de virksomheder, der lader sig underkaste et nyt, hurtigt og autoriseret moms- og skattetjek, der er udviklet i samarbejde med de private revisorers forening.

Hurtig sagsbehandling og fred fra skattekontrollanter

De virksomhederne, der tager imod tilbuddet om et lyntjek af regnskaberne, får til gengæld en hurtig sagsbehandling, en hotline til Skats eksperter og samtidig kan de glæde sig over, at Skat retter den tunge kontrol mod andre virksomheder.

»Mit håb og min forventning er, at vi kan bruge det nye moms- og skattetjek til kraftigt at reducere det store antal virksomheder, som ikke får betalt den skat, de skylder, fordi de ikke har styr på reglerne. Her kan vi drage nytte af revisorernes arbejde. Og så kan vi fokusere Skats kontrol på de virksomheder, der helt bevidst svindler«, siger Karsten Lauritzen.

Man kan sige, at vi gør det lidt lækkert at have styr på tingene, det bør man selvfølgelig have i forvejen, men vi lever altså i en virkelighed, hvor rigtig mange mindre virksomheder har svært ved at overskue reglerne

Ifølge statistikken er det knapt halvdel af de små og mellemstore virksomheder, der kæmper med mere eller mindre ubevidste fejl i regnskaberne, mens hver tiende virksomhed helt bevidst snyder med skatten.

»Vi må erkende, at Skat både nu og i et stykke tid frem vil have begrænsede ressourcer til skattekontrol. Derfor har vi udviklet et skattetjek, hvor virksomhederne kan få en revisorerklæring, der dokumenterer, at den skat, de har indberettet er korrekt«, siger Charlotte Jepsen, direktør i brancheorganisationen FSR - Danske Revisorer:

»Med et skattetjek i bagagen kan virksomhederne undgå at blive udtaget i Skats kontroller, samtidig med at de kan opnå andre fordele. Og så kan Skat koncentrere sin kontrolindsats mod dem, der bevidst snyder«.

Banebrydende samarbejde mellem revisorer og Skat

Charlotte Jepsen kalder samarbejdet »et banebrydende eksempel på, hvordan offentlige myndigheder og private virksomheder kan løfte en meget vigtig samfundsopgave i fællesskab«.

Det nye skattetjek retter sig i sær mod de små virksomheder, der ifølge reglerne helt kan undlade af aflægge regnskab eller droppe revisionen.

Men alle interesserede virksomheder kan tage imod tilbuddet, der i første omgang bliver lanceret som en frivillig forsøgsordning i to år med start 1. januar 2018.

Bliver skattetjekket en succes fortsætter det som en permanent ordning, understreger Karsten Lauritzen:

»Man kan sige, at vi gør det lidt lækkert at have styr på tingene, det bør man selvfølgelig have i forvejen, men vi lever altså i en virkelighed, hvor rigtig mange mindre virksomheder har svært ved at overskue reglerne«, siger han.

»Nu siger vi, få styr på biksen, så får du en belønning. Så kan det jo godt være at skattetjekket viser, at man skylder nogle skatter og afgifter, og dem må man så betale, men der kan lige så godt være at virksomhederne har snydt sig selv og derfor skal have skattepenge tilbage«, siger skatteministeren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Analyse: Ansæt 1.000 nye skattejægere

Så sent som i august præsenterede skatteministeren selv en plan, der skal opruste den bassale skattekontrol på et tidspunkt, hvor mængden af skandaler og møgsager har fået skattemoralen til at skride faretruende hos borgere og virksomheder.

400 millioner kroner er regeringen parat til at bruge på en stærkere skattekontrol med 150 nye medarbejdere og flere digitale kontrolredskaber.

Men regeringen bør ansætte mange flere skattekontrollanter, hvis den vil lukke det såkaldte skattegab, der opgør forskellen på de skatter, der skulle være betalt til staten – og de skatter, der rent faktisk bliver betalt til staten.

Sådan lyder konklusionen i en ny analyse, der bliver fremlagt i dag på en stor høring på Christiansborg om skattemyndighedernes kontrolindsats.

Det såkaldte skattegab udgør nu 23 milliarder kroner og skal gabet lukkes ned i den takt og det tempo, regeringen selv lægger op til, er der behov for at ansætte 1.000 nye kontrolfolk.

LO-formand efterlyser flere skattefolk

Det vil give statskassen ekstra indtægter på 3,8 milliarder kroner om året, vel at mærke, når kontrollanternes egne lønninger er trukket fra, viser analysen, der er udarbejdet af konsulenthuset Højbjerre Brauer Schultz og bestilt af høringens arrangører; LO, fagforbundet HK og FSR - Danske Revisorer.

»Det er som om, at skattekontrol stadig er et fyord, selv om statskassen hvert år går glip af mange milliarder kroner på den konto«, siger LO’s formand Lizette Risgaard.

Hun opfordrer skatteministeren til at finde et politiske flertal for en ekstra mandskabsmæssig oprustning af skattekontrollen:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Tallene i den her analyse afslører, at der er et kæmpe potentiale for at øge det økonomiske råderum markant ved at mindske omfanget af skattesnyd. Penge som vi kunne bruge på velfærd og bedre rammevilkår for erhvervslivet«, siger LO’s formand.

Karsten Lauritzen er enig i behovet for at »øge kontroltrykket«.

Men han hæfter sig også ved analysens mange forbehold. »Den tager eksempelvis ikke højde for at pengene også skal inddrives før de rent faktisk ligger i statskassen, og netop inddrivelsen er jo stadig kriseramt«, sige han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce