Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Foto: Dennis Lehmann/Ritzau Scanpix
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vismænd: Registreringsafgiften på biler er urimeligt høj

Vismændene foreslår, at registrerings- og vægtafgiften på biler ændres, så den står mål med belastningen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bilejere har i årevis betalt alt for høje afgifter, når man ser det ud fra en samfundsøkonomisk betragtning.

Det konkluderer vismændene i den miljø-økonomiske rapport, der er udgivet tirsdag.

Her har Det Miljøøkonomiske Råds formandskab - som vismændene også hedder - undersøgt sammenhængen mellem beskatningen af biler og de negative effekter, der er forbundet med bilkørsel.

De handler ikke kun om miljø- og klimabelastning, men også trængselsproblemer, støj og trafikulykker.

Og de nuværende afgifter er skævt fordelt, når to bilejere betaler samme registrerings- og miljøafgift for den samme bil, selv om den ene kører meget lidt, og den anden kører meget.

Forkert sammensat

Kun afgiften på brændstof er i dag afhængig af, hvor langt man kører.

»Biler bør beskattes svarende til de negative effekter, de har for samfundet«.

»Den nuværende beskatning er på én gang for høj og forkert sammensat«, siger miljøøkonomisk vismand Lars Gårn Hansen i en kommentar.

Han og de øvrige vismænd foreslår derfor at sænke de faste afgifter, selv om det er dyrt.

Og så advarer de mod at hæve afgifterne på brændstof, der i forvejen er høje, fordi det vil få for store negative samfundsøkonomiske konsekvenser.

Det er også forskelligt, hvor meget en kørt kilometer belaster, fordi det afhænger af, hvor og hvornår den bliver kørt.

Derfor foreslår rådet, at man i højere grad beskatter brugen af biler gennem kørselsafgifter, som primært skal opkræves i byerne og i myldretiden.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden