Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Matas køber dansk makup-mærke i millionhandel

Matas bruger 145 millioner kroner på at købe makeup-mærket Nilens Jord. Det skal styrke kædens indtjening.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Matas har købt makeup-mærket Nilens Jord for 145 millioner kroner, hvilket skal være med til at styrke kædens indtjening de kommende år.

Det oplyser Matas tirsdag, hvor selskabet samtidig er kommet med årsregnskab for 2018/2019.

»Med købet af Nilens Jord tilføjer vi det bedst sælgende makeup-mærke i Matas til vores portefølje af egne brands«, siger direktør Gregers Wedell-Wedellsborg i en kommentar til regnskabet.

»Ved at gå tættere sammen kan vi de kommende år skrue op for produktudviklingen og udvide både udvalg og tilgængelighed - til gavn for kunderne«, siger han.

Købet får ikke den store indflydelse på Matas' fremtidige salg, da kæden allerede forhandler Nilens Jords produkter.

Til gengæld vil det kunne styrke indtjeningen med omkring 25 millioner kroner årligt.

Matas' resultater det seneste år viser et salg på 3,54 milliarder kroner. Det er 77 millioner kroner højere end året før.

Bedre oplevelse i butikkerne

Fremgangen i salget dækker især over, at der bliver solgt mere på nettet, mens salget i de fysiske butikker er tæt på uændret.

Derimod er overskuddet faldet marginalt til 263 millioner kroner, hvilket hænger sammen med højere omkostninger. Det gælder blandt andet til opkøbet af Firtal Group, der faldt på plads sidste år.

Gregers Wedell-Wedellsborg fremhæver, at Matas er på rette spor med en ny strategi, der blev sat i søen sidste år.

Den går blandt andet på, at Matas skal stå stærkere digitalt og den vej rundt øge salget på nettet.

Desuden vil selskabet investere i sine butikker i hele landet, så oplevelsen i butikkerne bliver bedre. Det kan også betyde, at nogle butikker bliver flyttet eller lagt sammen.

For det nye regnskabsår forventer Matas at kunne øge sit salg med 0,5-2,5 procent sammenlignet med året før.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden