0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vækst bremser op i Googles moderselskab

Det evige vokseværk hos søgemaskinen Googles moderselskab, Alphabet, tabte fart i 2019.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Peter/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Peter/Ritzau Scanpix

Det evige vokseværk hos søgemaskinen Googles moderselskab, Alphabet, tabte fart i 2019. Det viser koncernens regnskab.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vokseværket hos Googles moderselskab, Alphabet, tabte tempo i 2019. Det viser koncernens regnskab for året, som blev præsenteret mandag aften dansk tid.

Hvor omsætningen fra 2017 til 2018 voksede med 23 procent, er den fra 2018 til 2019 blevet 18 procent større.

Alphabets omsætning var i 2019 på det, der svarer til 1094 milliarder kroner. Af det blev et beløb svarende til 230 milliarder kroner til et overskud på bundlinjen.

Opbremsningen i væksten hos Alphabet var blandt andet mærkbart i årets sidste kvartal, der blev det svageste fjerde kvartal i fem år ifølge nyhedsbureauet Reuters.

I årets regnskab er der åbnet op for de mange arme, der udgør Alphabets forretning. Ud over Googles søgemaskine vil mange måske også kende Alphabet-tjenester såsom videohjemmesiden YouTube og styresystemet Android.

Men der hvor Google og dermed Alphabet virkelig henter sine indtægter er på onlinereklamer.

Satser stort på 'dyb læring'

Af de 1094 milliarder kroner, der blev omsat for i hele Alphabet-koncernen, kom 905 milliarder af det fra salg af reklamer i en eller anden form.

Det vil sige som eksempelvis en af de reklamefilm, der spiller foran eller under en video på YouTube. Det kan også være en såkaldt bannerannonce på hjemmeside.

Uanset hvilken slags reklame, der er tale om, kan Google takket være sine tjenester målrette reklamerne til brugerne baseret på de søgninger, der foretages, og de YouTube-videoer, brugerne har set.

Topchefen for både Alphabet og Google, Sundar Pichai, hæfter sig i sine bemærkninger til regnskabet ikke så meget ved vækstens aftagende tempo. I stedet peger han på de investeringer, som Alphabet har gjort.

Han peger blandt andet på, at Alphabet satser stort på såkaldt dyb læring (Deep Learning på engelsk).

Det er en form for kunstig intelligens, hvor man forsøger at imitere menneskets evne til at genkende mønstre og træffe beslutninger herfra.

Ifølge Pichai har de investeringer givet en »stærk base for fremtidig vækst og nye muligheder på tværs af Alphabet«.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Læs mere