0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Efter 32 år i tjeneste for Mærsk bliver olieskibet hugget op på åben strand i Bangladesh

'North Sea Producer' er ikke bare et skib - det er et kompliceret industrianlæg, som har tjent mange millioner til Mærsk på oliefelter i Nordsøen. Nu bliver det hugget op af mænd i shorts og sandaler, men uden nogen form for sikkerhedsudstyr.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Planløst. Det tidligere Mærsk-skib 'North Sea Producer' bliver hugget op på dette værft, hvor skibsdele flyder i strandkanten. Foto: Niels Lykke Møller

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var et nydeligt tankskib, malet i den karakteristiske lyseblå Mærsk-farve og med den syvtakkede stjerne på skorstenen, da ’Dagmar Mærsk’ løb af stablen på Lindøværftet 22. september 1983.

Nu ligger det på en strand på den anden side af jordkloden, på verdens største skibskirkegård i Bangladesh. Rustent, skamferet, møgbeskidt. Arbejdere med spinkle lemmer, klædt i badesandaler, shorts og T-shirt kravler rundt på det store skib for at partere stålet med flammeskærere.

Statistikken siger, at en eller flere af arbejderne risikerer at blive dræbt eller komme alvorligt til skade, mens de arbejder på det gamle Mærsk-skib.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce