Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Humor. Hvis man som ejendomsmægler er ved at sælge noget ren ud sagt gammelt lort, så kan det godt betale sig at fortælle køber det i annoncen. I hvert fald ifølge EDC i Vordingborg, der taler rent ud af posen om blandt andet dette hus. (foto: EDC)

Humor. Hvis man som ejendomsmægler er ved at sælge noget ren ud sagt gammelt lort, så kan det godt betale sig at fortælle køber det i annoncen. I hvert fald ifølge EDC i Vordingborg, der taler rent ud af posen om blandt andet dette hus. (foto: EDC)

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ærlighed belønner sig: Boligkrisen har ændret ejendomsmægleres sprog

En ærlig bemærkning er bedre end en kliche i 2013.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Et hus med mange muligheder, som trænger til en kærlig hånd«.

Nogenlunde sådan kunne en typisk ejendomsmæglertekst lyde om et nedrivningsmodent hus. Men ikke hos EDC i Brørup:

»Selve ejendommen er der godt nok ikke meget at skrive om, uanset hvor positiv en indgangsvinkel man har til tingene«, er den utvetydige tekst i salgsannoncen for et gammelt hus.

Støvsugersælgerkultur Sådan havde autoriseret ejendomsmægler Lars Slangerup aldrig skrevet, før boligkrisen satte boligsalget på lavest mulige blus i august 2008.

Men i dag er det nødvendigt at være både mere kreativ og mere ærlig for at få noget solgt, forklarer han til Kristeligt Dagblad:

»Jeg oplever faktisk, at ikke bare vi, men hele branchen har ændret sit sprogbrug i en mere direkte og også humoristisk retning som følge af krisen. Der skal mere til for at få folks opmærksomhed, og jeg fornemmer samtidig, at mange købere er trætte af de sædvanlige floskler«.

Samme fornemmelse har ph.d.-stipendiat Judy Hermansen fra Institut for Marting & Management på Syddansk Universitet. Men det er ikke kun krisen, der er i færd med at ændre det traditionelle ejendomsmæglersprog - det sker som et resultat af den generelle udvikling af den kritiske forbruger.

Stort set alle andre brancher har for længst tilpasset sig denne nye forbrugertype, men ejendomsmæglerbranchen er rundet af en særlig støvsugersælgerkultur, som alt for længe har forladt sig på en forældet kommunikationsform fuld af floskler og tricks.

»Samtidig er de blevet en af de store syndebukke i krisen, fordi mange nemt overfører deres frustrationer over tabte huspenge på ejendomsmæglerne. Ligesom bankerne også har fået en skurkerolle. Så de har været tvunget til at genopfinde sig selv, og her er sproget en vigtig faktor«, siger Judy Hermansen.

Humor fjerner barrierer

Når det er mere ærlighed og humor, der er virkemidlerne, skyldes det formentlig, at det netop er det, som har virket i reklamebranchen og flere andre steder, mener hun. Det kopierer ejendomsmæglerne nu for at bryde de tillidsbarrierer ned, som er opstået.

Og det virker. I Vordingborg er EDC-mæglerne nærmest blevet landskendt for deres alternative ejendomsmæglersprog og de resultater, det har medført. I en annoncetekst beskriver de huset således:

»Det er praktisk talt en byggegrund, man køber, hvor huset medfølger gratis. Det er dog nogenlunde tæt, knap så hyggeligt, men til gengæld er det lige! Der er desuden et gammelt udhus, der muligvis vælter i næste storm«.

LÆS OGSÅ

Det nye sprog blev indført i slutningen af 2011, da nye, unge kræfter overtog en butik, som havde solgt for under en halv million det seneste år. Noget skulle ske, og sproget var det billigste og mest effektive at sætte ind overfor, siger statsautoriseret ejendomsmægler Mads Werner:

»Det bliver jo meget klicheagtigt, men med lidt direkte humor har det vist sig, at vi kan fjerne nogle barrierer og skabe mere positiv opmærksomhed omkring husene. Så skal folk nok selv finde ud af at komme ord på, når først de står foran huset«.

Fra at være bundprop er EDC i Vordingborg på blot et år blevet den klart mest fremgangsrige butik af alle 240 butikker i ejendomsmæglerkæden.

Det skyldes hårdt arbejde, men i høj grad også den nye sprogpolitik, mener han.

I Dansk Ejendomsmæglerforening forventer man, at den nye sprogbrug vil brede sig endnu mere. Særligt i de områder af landet, hvor der stadig er langt flere huse end købere, siger formand Torben Strøm.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden