Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
SELVHJÆLP. Husejere i udsatte områder, skal selv forbedre deres boliger i forhold til skybrud, hvis de vil have sænket præmien.
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

SELVHJÆLP. Husejere i udsatte områder, skal selv forbedre deres boliger i forhold til skybrud, hvis de vil have sænket præmien.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsikringsselskaberne bruger ikke deres eget kort over oversvømmelser

Det er primært historikken på huset og område, der sætter prisen på forsikringen.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et nyt kort gør det muligt for nysgerrige danske boligejere at se, om vandet vil løbe til deres hus, når det vælter ned fra oven.

Men to af Danmarks største forsikringsselskaber benytter ikke de data, der i dag blev offentlige, da Miljøministeriet i et samarbejde med brancheorganisation Forsikring og Pension præsenterede et interaktivt kort, der viser hvor vandet løber hen og ender.

I stedet skeler de til områdets og boligens historik, når de fastsætter prisen for en husforsikring.

LÆS OGSÅ

»På nuværende tidspunkt bruger vi ikke de data, men det er noget vi løbende evaluerer«, siger Steffen Lundgren Kristensen, kommunikationsdirektør i Danmarks største forsikringsselskab Tryg.

Kortet skal udvikles
Hos Topdanmark er den nye viden med højdekortet heller ikke noget, der har betydning for præmien.

»Vi bruger ikke højdekortet, når vi prissætter og tegner nye kunder. Det skyldes, at vi i stedet bruger den viden, vi har over risiko fra tidligere skader«, siger kommunikationschef hos Topdanmark Jens Langergaard.

Hvis de skal inddrage det nye kort, skal kortet videreudvikles i forhold til de data, det viser i dag.

»Der er jo for eksempel ikke data over, hvor der er gode og dårlige kloaknet i landet. Hvis processen bliver udbygget, så vil vi naturligvis overveje det«, siger Jens Langergaard.

Prissætter ud fra historik
Når husejerne beder om prisen på en husforsikring vurderer forsikringsselskaberne, hvor stor risikoen er for, at vandet trænger ind i kælder og stue, som mange oplevede under det store skybrud i juli 2011.

»Vi har kunder, der gentagne gange har haft oversvømmelser i deres kælder. Og når vi konstaterer, at kunden er særligt udsat i forhold til andre, forsøger vi at sætte prisen ud fra det. Så vi ser på områderne overordnet og ikke nede på vejniveau. Jeg kan ikke udelukke, at vi ikke vil anvende de nye tilgængelige data fremover«, siger Steffen Lundgren Kristensen.

Samme procedure benytter Topdanmark, der især ser efter, om huset har kælder, og hvor hårdt ramt området har været tidligere.

Kan få rabat ved forbedringer
Er man som husejer udsat og får en højere præmie, opfordrer forsikringsselskaberne til, at man selv tager affære.

»Vi giver rabat, hvis man installerer nogle forbyggende tiltag. Det kan være højvandslukke, der kan forhindre oversvømmelser af kloakker, eller omfangsdræn«, siger Steffen Lundgren Kristensen.

Selvom forsikringsselskaberne ikke direkte inddrager kortet, kan det godt komme husejerne til gode. Kortet kan nemlig give kommunerne og ikke mindst deres borgere et billede af, hvilke kommuner der har brug for at gøre tiltag mod de store mængder vand.

»Det er et godt værktøj til kommunerne og grundejerforeningerne, der kan se, hvor en investering virkelig giver valuta for pengene. Dataene gør, at de kan pejle sig ind på, hvor der skal sættes ind«, siger Jens Langergaard.

Afviser at smide kunder ud
Der har tidligere været sager fremme, hvor husejere er blevet opsagt af deres forsikringsselskab, der bor i et særligt udsat hus.

Hos Tryg afviser de, at det kunne ske hos dem.

»Jeg kender ikke til tilfælde, hvor vi har droppet en kunde. Det vil vi ikke gå ind i. Helt generelt synes vi, at vi har et samfundsansvar som forsikringsselskab for, at alle kan få en forsikring. Der kan være helt enestående tilfælde, hvor en kunde kan stå i en særlig situation, men vi vil altid forsøge at få dem ind«, siger Steffen Lundgren Kristensen.

Vil lave særordninger

Samme holdning har de hos Topdanmark ifølge Jens Langergaard.

»Der kan blive huse, der i praksis vil være uforsikringsbare. Det er noget som branchen er opmærksom på og arbejder på at løse, ligesom man har en stormflodsdækning, der dækker på vestkysten, hvis havet giver oversvømmelser«, siger han.

Der var fra morgenstunden så mange nysgerrige danskere, der ville ind og se det nye kort, at serveren ikke kunne følge med.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden