hjælp. Boligejere, der selv vil sælge deres bolig, skal sende en klge til forbrugerombudsmand henrik Øe, hvis de oplever, at ejendomsmæglere kontakter dem uopfordret, anbefaler Forbrugerrådet Tænk.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

hjælp. Boligejere, der selv vil sælge deres bolig, skal sende en klge til forbrugerombudsmand henrik Øe, hvis de oplever, at ejendomsmæglere kontakter dem uopfordret, anbefaler Forbrugerrådet Tænk.

Bolig

Anmassende mæglere kan ende i retten

Boligejere, der bliver kontaktet ulovligt af af mæglere, bør anmelde sagen, lyder opfordring.

Bolig

Der er lagt op til internt rivegilde blandt landets ejendomsmæglere, efter at boligportalen Boliga tirsdag kunne fremlægge massiv dokumentation for mæglernes mange og ulovlige forsøg på at kapre kunder blandt den voksende skare af danskere, der har valgt selv at sælge deres ejerbolig.

De såkaldte selvsælgere bliver kontaktet telefonisk, på mail og sms af ejendomsmæglere, der forsøger at få dem til at opgive selvsalget og i stedet overlade opgaven til mæglerne – mod behørig betaling.

Ihærdige mæglere risikerer påtaler og bøder

For at komme ulovlighederne til livs har Boliga og Dansk Ejendomsmæglerforening aftalt, at selvsælgerne i fremtiden kan indberette de ’kreative’ mægleres navne til Boliga. De vil så prompte sende navnene videre til etisk vurdering i Dansk Ejendomsmæglerforening, der kan straffe ulovlighederne med påtaler og bøder.

LÆS ARTIKLEN

Det er alt sammen fint – det er bare ikke nok, mener Forbrugerrådet Tænk:

»Vi regner med, at ejendomsmæglerne nu får orden i eget hus. Det er der brug for. Men vi vil også gerne opfordre forbrugerne til at anmelde disse sager til Forbrugerombudsmanden, for der er tale om så alvorlige lovbrud, at de ikke kun skal håndteres af branchen, men også af myndighederne«, siger Tina Dhanda Kalsi, seniorjurist i Forbrugerrådet.



»Det er tydeligt, at der er rigtig mange sager på dette område. Det er utroligt vigtigt, at ombudsmanden får et indtryk af problemets omgang. Derfor er vores opfordring, at forbrugeren ikke kun sender deres sager til Boliga, men også til Forbrugerombudsmanden«, siger hun.

61 selvsælgere kan identificere ejendomsmælgeren

Som omtalt i Politiken kunne Boliga i går præsentere Ejendomsmæglerforeningens formand, Torben Strøm, for i alt 186 henvendelser fra selvsælgere, der er blevet kontaktet ulovligt af ejendomsmæglere. Mange endda flere gange.

61 af de selvsælgere, der har henvendt sig til Boliga, kan også sætte navne på de ejendomsmæglere, der har henvendt sig i strid med markedsføringsreglerne. Dermed har ejendomsmæglernes formand fået den dokumentation, han har efterlyst som en betingelse for at tage fat i de medlemmer, der bruger ulovlige og tvivlsomme hvervemetoder.



»Jeg må indrømme, at jeg er overrasket over, hvor mange ejendomsmæglere der tilsyneladende overtræder reglerne«, sagde Torben Strøm efter at have set dokumentationen igennem.

Forbrugerombudsmanden ser alvorligt på sagen

Hos Forbrugerombudsmanden har chefkonsulent Tina Morell Nielsen denne kommentar:

»Vi ser med meget stor alvor på sager om overtrædelser af forbuddet mod uanmodede telefoniske og elektroniske henvendelser. Hvis vi modtager klager af denne type, vil Forbrugerombudsmanden tage stilling til, om det er noget, vi skal undersøge nærmere«:

»Hvis sagen ender i retten, skal Forbrugerombudsmanden kunne dokumentere, at der er sket en overtrædelse af bestemmelserne. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne selv henvender sig til ombudsmanden og forklarer, hvad de har været udsat for og hvornår – og at de fremlægger eventuel dokumentation«, siger Tina Morell Nielsen.

Som tidligere omtalt i Politiken vælger stadig flere danskere selv at sælge boligen for at spare salæret til ejendomsmæglere; en udgift, der ofte svinger mellem 50.000 og 100.000 kroner. Op mod hver femte boligsælger i hovedstaden står nu selv for salget, viser en opgørelse fra Boliga.

LÆS ARTIKLEN

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce