Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann (arkivfoto)
Foto: Martin Lehmann (arkivfoto)

Boliglån. Mange danskere forstår sig ikke på boliglån og centrale begreber i forbindelse med det. Også selvom de er boligkøbere.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Boligkøbere låner millioner trods uvidenhed om lånene

Danskerne forstår sig ikke på realkredit, viser undersøgelse.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Renter. Tinglysning. Bidragssats. Flere forstår sig ikke på boliglån og centrale begreber i forbindelse med det. Også selvom de er boligkøbere.

Det viser en undersøgelsen om forbrugernes forståelse af deres egne boliglån, som Penge- og Pensionspanelet har fået foretaget af YouGov. Undersøgelsen bygger på svar fra 711 personer, der har lånt inden for 36 måneder.

»Der er huller i forbrugernes forståelse af realkreditlån«, siger professor Carsten Tanggaard, som er formand for Penge- og Pensionspanelet.

Han fortæller, at der er en stor procentdel, som ikke kender til de centrale begreber i forbindelse med et realkreditlån. Samtidig er der eksempelvis kun 43 procent, der ved, at man betaler et bidrag på sit realkreditlån.

»Det overrasker mig lidt, at de ikke ved, hvad det er. Her er tale om folk, der faktisk har optaget et boliglån«, siger Carsten Tanggaard.

I lyset af det lancerer Penge- og Pensionspanelet i dag en hjemmeside, hvor de prøver at give danskerne flere oplysninger om boliglån.

DOKUMENTATION:Find hjemmesiden her

»Det handler ikke så meget om, at vi skal lære folk de tekniske begreber. Det handler i højere grad om at fortælle forbrugeren, hvad konsekvensen er ved at tage de forskellige boliglån«, siger Carsten Tanggaard.

Meget at forlange

Det er meget at forlange af kunderne, at de skal forstå sig på realkreditlån. Det mener man i interesseorganisationen Finansrådet, hvis medlemmer blandt andet er danske banker.

»Det vigtigste er, at kunden i samråd med os har fået det lån, som passer til kundens økonomi. Om de så i øvrigt ved alt om realkreditlån i al almindelighed, synes vi er meget at forlange af kunderne«, siger Susanne Dolberg, som er underdirektør i Finansrådet.

»Vi gør os meget umage, når vi rådgiver kunden om, hvilke lån de tager. Vi er jo forpligtet til at tilbyde forskellige muligheder for typer af lån. I den situation taler vi jo igennem, hvad der er fordele og ulemper ved dem«, siger hun.

Der er ifølge undersøgelsen 43 procent, der ikke ved, at man betaler bidrag for et realkreditlån. Hvad siger det om jeres rådgivning?

»Spørgsmålet er jo, hvor meget kunderne tænker på realkreditlån i dagligdagen. Det er langtfra alle, der har behov for at være helt nede i maskinrummet og forstå mekanismerne. Vi synes, det afgørende må være, at kunden får det lån, som passer til vedkommendes økonomi«, siger hun.

Men er det ikke også vigtigt, at kunden ved, hvad der ligger i lånet?

»Jo, og det gør vi også meget for at fortælle kunden om i rådgivningssituationen. Men når der går et stykke tid, efter at kunden har optaget lånet, de begynder at betale, og årene går, er det jo ikke sikkert, at de kan huske alle de detaljer, de fik at vide på daværende tidspunkt«, siger hun:

»Og så kan de ringe til deres bankrådgiver eller gå tilbage i det materiale, der indeholder forklaring om både rentesatser og bidragssatser«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden