selvsælger. Tania Leiton solgte selv sin lejlighed på Islands Brygge i København i 2014. Det tog tre måneder og kostede bare 2.000 kroner. Men igen og igen blev hun kontaktet af ejendomsmæglere, hun havde valgt fra.
Foto: Tobias Selnæs Markussen (arkiv)

selvsælger. Tania Leiton solgte selv sin lejlighed på Islands Brygge i København i 2014. Det tog tre måneder og kostede bare 2.000 kroner. Men igen og igen blev hun kontaktet af ejendomsmæglere, hun havde valgt fra.

Bolig

Bitter krig om boligmarkedets selv-sælgere

Ejendomsmægler stævnet for at kapre kunder blandt Boligas mange selvsælgere.

Bolig

»Han sagde at han havde en køber, som ville betale min pris plus det salær, han selv skulle have. Det lød for godt til at være sandt, så jeg spurgte lidt ind til det og så gik det op for mig, at han selvfølgelig ikke havde en konkret køber og bare gerne ville overtage salget.

Vi skiltes ikke som venner«.

Det er stribevis af udsagn som dette, der nu har fået boligportalen Boliga til at trække den københavnske ejendomsmægler Claus Christiansen i retten med krav om erstatning.

Mægler på kapringstogt

Via sit mæglerfirma Basis-Bolig, har Claus Christiansen i stor stil været på kapringstogt blandt Boligas mange selv-salgs-kunder, der ellers har valgt selv at stå for salget af deres andels- eller ejerbolig – og dermed spare salæret til en ejendomsmægler.

Det er blandt andet sket med løfter om, at Basis-Bolig har fundet en køber til den udbudte bolig, eller kan sikre kunden en bedre pris for boligen. Af de 136 boliger, der blev udbudt af Basis-Bolig i 2014, var 68 af dem, eller hver anden, ifølge Boliga snuppet fra Boliga Selvsalg.

»Det her er direkte ulovligt markedsføring, og det kan vi ikke leve med. Vi får masser af henvendelser fra frustrerede selvsælgere, der bliver kimet ned af ejendomsmæglere, der systematisk finder og kontakter selvsælgerne og på den måde bruger systemet som en slags rugekasse for nye kunder. Og her har vi så en mægler, der er fuldstændig ligeglad med, at det han foretager sig er ulovligt, han betaler bare bøden og fortsætter« siger Boliga-direktør Ricco Zuschlag med henvisning til ejendomsmæglerforeningens etiske nævn.

Bøde på 40.000

Her blev Claus Christiansen så sent som i december sidste år idømt en bøde på 40.0000 kroner, netop fordi han uopfordret kontaktede Boligas selv-sælgere i forsøget på at overtage salget af deres boliger.

Men det har angiveligt ikke fået ham til at stoppe. »Så sent som i går havde vi en ny sag fra Basis-Bolig« siger Ricco Zuschlag, der ikke vil afsløre størrelsen på det erstatningskrav, der nu bliver rettet mod Claus Christiansen.

Forud for retssagen har Boliga indsamlet udsagn fra en lang række selv-sælgere, som boliportalen selv har kontaktet og som samstemmende kan bekræfte de mange og til tider pågående henvendelser fra Claus Christiansen og hans medarbejdere:

»Jeg afviste ham et par gange, og så blev han lidt mere grov i munden. Han synes decideret, at jeg var dum ikke at ville klare tingene i samarbejde med ham«, skriver en anden af de selv-salgskunder, der er blevet kontaktet af Basis-Bolig.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ejendomsmæglerforening rystet

Formanden for Dansk Ejendomsmæglerforening, Torben Strøm, kalder Basis-Boligs fremgangsmåde rystende:

»Den slags uopfordrede henvendelser til forbrugerne er direkte ulovlige, og derfor vil vi simpelthen ikke acceptere dem,« siger formanden for ejendomsmæglerforeningen, Torben Strøm.

»Hvis et medlem, der allerede har fået en bøde i etisk nævn, så fortsætter med den forretningsform, jamen, så tigger man efter min opfattelse om at at få problemer, for så vil sagen på ny ende i etisk nævn, som vil se med meget stor alvor på sagen. Etisk nævn kan i sidste ende indstille til bestyrelsen, at et medlem skal eksluderes«, siger Torben Strøm.

Siden Boliga lancerede selv-salgs-konceptet i foråret 2013 , har adskillige ejendomsmæglere forsøgt at kapre kunderne tilbage med direkte og uopfordrede henvendelser til den voksende skare af især unge boligejere, der selv vil stå for salget.

Men som tidligere omtalt i Politiken overtræder ejendomsmæglerne både forbrugeraftaleloven og markedsføringsloven, når de uopfordret kontakter boligejere – og der er tale om lovbrud, uanset om selv-sælgerne bliver kontaktet via mail, telefon eller ved personligt fremmøde, lyder meldingen såvel fra Forbrugerombudsmandens kontor som fra Forbrugerrådet Tænks juridiske eksperter.

Advokat: Boligas sag holder ikke

Men selvom Boliga tilsyneladende kan dokumentere stribevis af brud på markedsføringsreglerne, er der intet grund lag for at forlange erstatning, fastslår Claus Christiansen advokat Kristian Dreyer i en skriftlig kommentar til sagen:

»Når jeg påstår frifindelse, hænger det sammen med, at der ikke efter dansk ret er dokumenteret et tab, som kan kræves erstattet«:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Selv om reglerne om uanmodet henvendelse til forbrugere eventuelt er overtrådt, er dette her en privat erstatningssag, hvor Boliga stadig skal dokumentere, at have lidt et erstatningsberettiget tab, som følge af, at nogle af deres kunder har opsagt deres abonnement hos Boliga, og skiftet til min klient. Boliga har som bekendt ikke ret til at fastholde forbrugerne, og forbrugerne har fri adgang til at opsige deres abonnement og gå til en ejendomsmægler. Konkurrenceretligt må man ikke forhindre konkurrencen, ligesom man forbrugerretligt heller ikke må binde en forbruger til Boliga. Hvis en forbruger efter 1 måneds forsøg på et selvsag derfor vælger at opsige sit abonnement og gå til en ejendomsmægler, kan Boliga ikke kræve erstatning for ikke at tjene på selvsalgskunden i yderligere måneder« skriver Kristian Dreyer og tilføjer:

»Der er ingen sag, hvis du spørger mig helt ærligt, og jeg tager derfor hele søgsmålet med sindsro«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce