Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Surprise! Selv om man har tegnet en ejerskifteforsikring, er man ikke sikret dækning for alle de ubehagelige overraskelser, det nye hus kan gemme på.
Foto: Thomas Borberg (arkiv)

Surprise! Selv om man har tegnet en ejerskifteforsikring, er man ikke sikret dækning for alle de ubehagelige overraskelser, det nye hus kan gemme på.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skuffede huskøbere klager i stor stil over skjulte skader

Antallet af klager over forsikringsselskaber rasler ned – undtagen for ejerskifteforsikringer. Kun hver tredje kunde får ret.

Bolig
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der ryger i langt de fleste tilfælde en ejerskifteforsikring med i handlen, når et hus bliver solgt.

Den skal sikre køberne mod de økonomiske konsekvenser af væmmelige overraskelser som for eksempel ulovlige installationer i badeværelset eller et utæt tag.

Men for mange nyslåede boligejere er det også en overraskelse, at forsikringen til typisk 15.000-30.000 kroner slet ikke dækker det, de havde regnet med.

Mange krav

I Ankenævnet for Forsikring, der behandler klager over forsikringsselskaber, faldt antallet af klager fra 2014 til 2015 med 25 procent. Lige bortset fra ejerskifteforsikringerne, hvor der indløb 15 procent flere klager.

Hver tredje kunde, der klagede, fik helt eller delvist medhold – med store variationer fra selskab til selskab.

LÆS ARTIKEL

Kim Sparlund, der er direktør i ankenævnet, anbefaler huskøbere at kigge i klagestatistikken, inden de vælger, hvor forsikringen skal tegnes. Men uanset udbyder er det et meget kompliceret produkt, siger han.

»Der er en række krav, der skal være opfyldt, før forsikringen dækker, og for nogle kan det være vanskeligt at forstå. Samtidig skal kunden selv bevise, at det er en skade, som er opstået før huskøbet«, påpeger han og tilføjer: »Kun skader, der væsentligt nedsætter brugbarheden og værdien af huset, er dækket«.

Ingen ny carport

Klagerne til ankenævnet afspejler, at mange boligkøbere har en anden opfattelse af dækningen, mener jurist Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk.

»Hvis der for eksempel er en konstruktionsfejl i en carport fra 60’erne, kan man tro, at man skal have en ny carport. Men erstatningen vil afhænge af, hvad en rigtigt konstrueret carport på den alder ville være værd«, forklarer hun.

Selv om forsikringerne med Lea Markersens ord ’giver mange udfordringer’, er de efter hendes mening stadig en bedre løsning end dengang, man som køber var tvunget til at hive sælger i retten, hvis man fandt fejl i sit hus.

Der er stor forskel på, hvor meget kunderne i de enkelte forsikringsselskaber klager til ankenævnet.

Dansk Boligforsikring afviser beregning

Ifølge ankenævnets statistik for 2015 var det især selskaberne Husejernes Forsikring og Dansk Boligforsikring, der skilte sig ud med en klageandel, der ligger henholdsvis 72 og 57 procent højere, end deres samlede markedsandel umiddelbart berettiger til.

Men Dansk Boligforsikring, hvis kunder stod for en tredjedel af alle klager sidste år, er ikke enig i beregningen.

Selskabet udsteder i øjeblikket efter eget udsagn omkring 40 procent af alle nye ejerskifteforsikringer – og de fleste skader bliver anmeldt kort tid efter, at forsikringen er købt.

»Det er derfor vores opfattelse, at Dansk Boligforsikrings andel af ankenævnssager ikke er unaturlig høj«, skriver direktør Jens Hamann i en mail til Politiken og tilføjer: »Vi intensiverer til stadighed indsatsen for at nedbringe den kundeutilfredshed, som antallet af klagesager til enhver tid afspejler«.

Går efter billigste tilbud

Det er sælger, der skal fremskaffe et tilbud på en ejerskifteforsikring, og han skal selv betale halvdelen af den.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Og med prisforskelle mellem selskaberne på adskillige tusinde kroner betyder det, at de fleste sælgere går efter den billigst mulige løsning, påpeger Lea Markersen fra Forbrugerrådet Tænk.

»Men man er ikke forpligtet som køber til at vælge det selskab, sælger har fået tilbud fra. Man bør selv indhente flere tilbud og tænke sig om – også selv om man står og skal træffe mange andre store beslutninger, når man køber hus«, siger hun.

Direktør Kim Sparlund fra ankenævnet konstaterer, at der er forskel på, hvordan selskaberne håndterer kunder, der anmelder skader til ejerskifteforsikringen.

»Nogle kunder må selv udrede sagen, mens andre får råd og vejledning fra selskabet«, siger han og tilføjer, at pris og kvalitet ofte hænger sammen.

»Så er spørgsmålet også, om den målestok, selskabet lægger ned over sine afgørelser, er den rigtige. Derfor er det en god idé at tjekke ankenævnets statistik og se, hvordan selskaberne ligger der«, siger Kim Sparlund.

Se den nyeste statistik over forsikringsklager her

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden