Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Peter Hove Olesen(Arkiv)
Foto: Peter Hove Olesen(Arkiv)

Presset. Fra undervisningsministeriets side ønsker man at understrege, at konsulentbistanden ikke er udtryk for mistillid, men interesse i den bedst mulige implementering af folkeskolereformen.

Dansk økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

McKinsey får nøglerolle i skolereformer

»Det rene vanvid«, siger Anders Bondo om, at regeringen har bedt konsulenthus om input til at styre skolereformerne.

Dansk økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Konsulenthuset McKinsey får en hidtil ukendt nøglerolle i at føre regeringens reformer af folkeskolen og erhvervsuddannelserne ud i livet.

Det er ifølge en række forskere essensen af et udbudsmateriale fra Finansministeriet, som Politiken er i besiddelse af.

LÆS OGSÅ

Finansministeriet har bedt landets førende konsulenthuse byde ind på opgaven med at bistå implementeringen af skolereformerne – herunder lærernes nye arbejdstidsregler. McKinsey vandt opgaven, som der er sat 6 mio. kr. af til.

»Dybt problematisk«
Konkret skal konsulenterne ifølge udbudsmaterialet bidrage til »en samlet implementeringsplan« og »en detaljeret oversigt over alle nødvendige leverancer for at nå de opstillede mål med reformer og nye arbejdstidsregler«.

Yderligere skal der udvikles »centrale nøgletal og måleindikatorer«. Målene er blandt andet, at eleverne bliver dygtigere og lærerne underviser mere og bruger mere tid på skolen.

Ifølge forskningschef Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College indeholder folkeskolereformen gode elementer. Men konsulenternes indflydelse kalder han »dybt problematisk«.

»Man sætter et konsulentfirma til at varetage både de pædagogiske og økonomiske effekter af reformen. Men der er ingen sammenhæng mellem arbejdstidsregler og større læringsudbytte til eleverne. Det peger i retning af, at man vil detailstyre implementeringen af lærerens nye arbejdstidsregler. Det harmonerer ikke godt med læring«, siger han.

Ifølge professor Niels Egelund er det derimod positivt, at regeringen »nu for alvor tager fat og styrer reformerne centralt«.

Anders Bondo: Til skade for eleverne

Regeringen har lagt op til større kontrol med skolereformer og arbejdstid ved at oprette et tværministerielt embedsmandsudvalg til at styre processen. Det er dette udvalg, som McKinsey frem til juni skal rådgive og give konkrete redskaber. Det møder dog hård modstand fra lærernes formand, Anders Bondo Christensen:

»Det er helt ekstrem topstyring. Tanken om, at et privat konsulentfirma så aktivt skal hjælpe med implementering af denne reform, er det rene vanvid. Hvis vi ender med at arbejde efter nøgleindikatorer, indsnævrer vi arbejdet – til stor skade for elevernes undervisning«, siger han.

Skolelederformand Anders Balle siger: »Det får mig til at spærre øjnene op, at det er McKinsey, der skal stå for det. Vi har ikke brug for en yderligere stramning af new public management-skruen«.

Venstres gruppeformand, Kristian Jensen, roser beslutningen om bistand udefra. »Det er glimrende, at regeringen også inddrager private konsulenter i at løse denne centrale velfærdsopgave omkring uddannelse af vores børn og unge«.

LÆS OGSÅ

Finansminister Bjarne Corydon (S) fik i sidste uge kritik for at lade McKinsey analysere potentialet i udlicitering af velfærdsopgaver. I denne sag henviser han til Undervisningsministeriet. Her giver minister Christine Antorini (S) stafetten videre til departementschef Jesper Fisker, som understreger, at konsulentbistanden ikke er udtryk for mistillid. Men konsulenternes viden er nødvendig.

»Intentionen er ikke at detailstyre den enkelte institution eller det enkelte klasseværelse. Der er ikke noget usædvanligt i, at man indgår en ny arbejdstidsaftale og derefter følger med i, hvordan den bliver udmøntet. Ligesom vi er interesseret i, hvordan folkeskolereformen bliver implementeret bedst muligt«, siger Fisker.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden