Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
vildledt. Byggeriet af den nye Metro Cityring giver endnu en gang uro på Københavns Rådhus.
Foto: Per Folkver (arkivfoto)

vildledt. Byggeriet af den nye Metro Cityring giver endnu en gang uro på Københavns Rådhus.

Dansk økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Borgmester: Vi blev vildledt om milliardrisici

Fire partier føler sig misinformeret om omstridt døgnarbejde på metroringen.

Dansk økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den radikale leder i København, Anna Mee Allerslev, tordner mod kommunens økonomiforvaltning og Metroselskabet, efter at Politiken har afdækket, at den offentlige bygherre påtog sig milliardrisici forud for godkendelsen af budgettet for Cityringen i 2010.

»Vi tog som folkevalgte en meget stor risiko, som vi ikke var vidende om. Når forskellen er at gå fra en besparelse på 200 millioner til en udgift for skatteyderne på 2 milliarder, så er der begået en meget stor fejl«, siger beskæftigelsesborgmesteren. Politiken fortalte i går, hvordan Metroselskabet i 2010 tog risici i milliardklassen for at nedbringe omkostningerne i anlægsbudgettet, men at det aldrig blev oplyst til Folketinget forud for budgetgodkendelsen. I Københavns Borgerrepræsentation føler partier sig også misinformeret af forvaltningen.

Læs også

I indstillingen til sin ejerkreds skriver Metroselskabet, at »ansvaret for myndighedsbehandlingen, herunder eventuel forsinkelse i forbindelse med myndighedernes sagsbehandling, overtages af Metroselskabet«, og »at de tidsmæssige restriktioner for anlægsarbejdets udførelse lempes på udvalgte arbejdspladser«.

Vurderede, at der ikke blev yderligere udgifter
På den baggrund lavede økonomiforvaltningen i Københavns Kommune en indstilling til de folkevalgte om at tilslutte sig budgettet og godkende det økonomiske grundlag.

Forvaltningens Anne Skovbro skrev: »Metroselskabet har påtaget sig ansvaret i forbindelse med myndighedsbehandling af anlægget og bygningsregistrering. Økonomiforvaltningen vurderer, at denne ansvarsfordeling er fornuftig og således ikke vil pålægge selskabet betydelige udgifter«.

Ekstraregning til skatteyderne
Derudover skriver forvaltningen om de fire døgnarbejdspladser, som Metroselskabet har indskrevet i anlægsprojektet for at spare 130 millioner kroner:

»En sådan lempelse forventes at medføre kortere perioder med de mest støjbelastende aktiviteter på de pågældende byggepladser og vil dermed begrænse perioden med gener, således at den samlede belastning ikke forventes øget«.



Eftertiden har vist, at myndighedernes tilladelser til udvidet byggearbejde ikke gik glat igennem, hvilket efterlader skatteyderne med en ekstraregning på op mod to milliarder kroner.

»Det skuffer mig og forarger mig«
Anna Mee Allerslev mener, at både Metroselskabet og forvaltningen har svigtet.

»Det skuffer mig og forarger mig, at Metroselskabet og økonomiforvaltningen i fællesskab laver så stor en fejl, som denne risikovurdering er udtryk for. Som politikere har vi troet, at vi ikke påtog os en særlig stor risiko og lavede en fordelagtig aftale for alle parter. Nu viser det sig, at den bestemt ikke var fordelagtig for Københavns borgere«, siger Anna Mee Allerslev.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



I juni sidste år sagde både den daværende teknik- og miljøborgmester, SF’s Ayfer Baykal, og den nuværende, Enhedslistens Morten Kabell, til Politiken, at de i forbindelse med budgetgodkendelsen i 2010 ikke var klar over de fulde konsekvenser ved optionen om døgnarbejde. Kabell ønsker ikke at udtale sig om sagen i dag.

Den konservative gruppeformand Jakob Næsager mener også, at de folkevalgte blev ledt på vildspor om konsekvenserne ved optionen om døgnarbejdspladser:

»Det er ikke fair at skulle tage stilling til et milliardprojekt uden at være fuldt oplyst. Da Politiken første gang skrev om døgnarbejdet, blev vi overraskede, fordi Metroselskabet sagde, det var bygget ind som en forudsætning i projektet. Det har været skjult for os beslutningstagere«.

Kunne ikke forudse klageforløb
Overborgmester Frank Jensen (S) ønsker ikke at udtale sig om sagen, men henviser i stedet til forvaltningens plandirektør Anne Skovbro, der skrev indstillingen.

Hun er uenig i præmissen for Politikens artikler i går og i dag og skriver i en mail, at indstillingen var helt efter bogen, idet Metroselskabet ikke påtog sig en økonomisk risiko, der er usædvanlig fra andre store anlægsbyggerier. »Desuden indgik hele Metroselskabets indstilling til ejerne i Borgerrepræsentationens behandling af sagen«, tilføjer hun.



På linje med Metroselskabets udtalelser i går mener hun, at ingen i 2010 kunne forudse, at der ville opstå problemer med at få godkendt døgnarbejdet.

»Hverken forvaltningen eller politikerne kunne forudse det klageforløb, der har været med Natur- og Miljøklagenævnet, der har sat tempoet ned på metrobyggeriet. Hele det her forløb er jo årsagen til, at ministeren og et flertal i folketinget har grebet ind, så vi kan få bygget metroen færdig«, skriver Anne Skovbro. »Gasprom-lignende foretagende«

Selv om transportministeren er undervejs med en en ny regulering af byggeriet, der skal tillade døgnbyggeriet og fjerne borgernes ret til at klage, har kommunen udstedt nye tilladelser til udvidet arbejdstid i støjniveauer højere end nogensinde. Beboerforeningerne Omkring Marmorkirken, der fik medhold i, at kommunens tilladelser til døgnarbejde var ulovlige, siger, at anstændigheden forlod byggeprojektet for længe siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Læs også »Til tider har man haft indtryk af, at vi befandt os i en by i Rusland og var oppe imod et Gasprom-lignende foretagende. Metroselskabets løbende adfærd har været helt uacceptabel, og som borgere i et demokratisk retssamfund er det os en gåde, at det her har kunnet få lov til at finde sted«, siger talskvinde Maya Glem.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden