Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Tvivl. Det nye kodeks er oppe til genforhandling på grund af bekymringer blandt flere af de danske virksomheder, fortæller vicedirektør for Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.
Foto: Tobias Nørgaard Pedersen(Arkiv)

Tvivl. Det nye kodeks er oppe til genforhandling på grund af bekymringer blandt flere af de danske virksomheder, fortæller vicedirektør for Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen.

Dansk økonomi

Rederier sænker dansk kodeks for våbentransporter

Lanceringen af historisk dansk kodeks for transport af våben blev skudt ned på målstregen af rederier.

Dansk økonomi

Det skulle have været kulminationen på flere års arbejde, en triumf for det danske Udenrigsministerium og et eksempel til efterfølgelse, når Danmark som et af de første lande i verden kunne lancere et frivilligt adfærdskodeks, der begrænser transporten af våben, og som er underskrevet af alle involverede parter; rederier, myndigheder, erhvervsorganisationer og fagforeninger.

Alt var på plads. Gæsterne inviteret. Scenen sat i Eigtveds Pakhus i København i morgen kl. 10.00.

Så knækkede kæden. Udenrigsministeriet måtte modstræbende aflyse det stort opsatte arrangement med den korte begrundelse, at der var kommet »nye ønsker til teksten«.

En diplomatisk udlægning. Ifølge Politikens oplysninger har Danmarks Rederiforening til det sidste stillet nye krav til indholdet i det danske kodeks.

Sidste øjebliks-forhandlinger

På den baggrund valgte Udenrigsministeriet at aflyse ’festen’. Udenrigsminister Martin Lidegaard (R) vil ikke kommentere baggrunden for den pludselige aflysning, men han understreger, at det nye kodeks ikke er opgivet – kun udskudt:

»Desværre har det vist sig mere tidskrævende at forhandle de sidste detaljer på plads. Det er jeg selvfølgelig rigtig ærgerlig over, fordi jeg glæder mig til, at vi kan blive færdige, og jeg er stolt over, at Danmark kan gå forrest på det her område. Men det hele skal være på plads, og det forventer jeg også, at det bliver«. Fagforbundet 3F, der har været med i hele processen, mener det er vigtigt, at arbejdet fortsætter.

»Danmark er jo ikke nogen stor våbenproducent, til gengæld er vi verdensmestre i at transportere våben, men der er stort set ingen reguleringer af våbentransporterne globalt. Derfor er det så vigtigt, at vi holder fast i et dansk kodeks, der også kan danne skole i andre lande«, siger Henrik Berlau, forhandlingssekretær i 3F’s Transportgruppe.

Rederierne slår bak

Det var tidligere udenrigsminister Villy Søvndal (SF), der gjorde det til en mærkesag at sikre en mere ansvarlig international våbentransport både i FN-regi og i Danmark, hvor det især er de små rederier, der står bag våbentransporterne.

»Der flyder for mange våben rundt i verden, og det kan undre, at der ikke for længst er indført globale regler for både handel og transport af våben«, sagde Villy Søvndal i foråret 2013, da han rejste debatten i FN.

Nu har Rederiforeningen punkteret planen – i hvert fald for en tid – for rederierne vil gerne forhandle videre, lyder meldingen fra vicedirektør Jan Fritz Hansen:

»Jamen det er korrekt, at vi har ansvaret for, at det ikke lykkedes at få kodekset på plads i denne runde. Flere af vores medlemsvirksomheder har påpeget svagheder i den tekst, der lå på bordet. Men vi vil gerne være med til at lave en aftale på det her, det kommer nok bare til at tage lidt længere tid«.

Hvad er det, I er utilfredse med?

»Virksomhederne bliver bekymrede, når de skal påtage sig en pligt til at være agtpågivende i urolige lande, for hvordan skal de forholde sig til et sted, hvor det eksempelvis er en demokratisk bevægelse, der er ved at vælte en diktator, jamen er det så i orden at transportere våben til den part, som alle bakker op. Og skal beslutningen træffes af enkelte rederier?«.

Så kodekset indeholder for mange begrænsninger i rederiernes transporter?

»Nej ikke på den måde, men rederierne er i tvivl om, hvad de må transportere til lande, hvor der pludselig bliver uro, og hvor det internationale samfund endnu ikke har fundet ud af, hvem vi skal holde med. Kan rederierne transportere våben i den slags situationer, eller kan de ikke. Det er her, vi skal blive lidt mere præcise i teksten, inden vi præsenterer den for resten af verden«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vil regulere håndvåbentransport

Med i kredsen omkring det nye kodeks er også Amnesty International, der stadig tror på, at kodekset kan komme i hus: »Vi er nødt til at tage en runde mere, og det har vi accepteret«, siger politisk rådgiver Joakim Hesse Lundström og tilføjer:

»FN’s Generalforsamling har vedtaget en traktat om våbenhandel, som stat nummer 50 netop har skrevet under, sådan at traktaten træder i kraft 25. december i år. Danmark har både underskrevet og ratificeret traktaten«.

Men traktaten siger intet om transporten af våben, hvor Danmark spiller en stor rolle som nummer 4, 5 eller 6 i verden, alt efter hvem der gør det op, påpeger Joakim Hesse Lundström.

»Derfor har vi arbejdet på et frivilligt kodeks, og perspektivet er på længere sigt at forsøge at gøre den danske aftale international. Ambitionen er at regulere transporten af håndvåben, som i dag er helt ureguleret«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce