Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Social nedtur rammer trafikofre

Den hidtil mest omfattende analyse af trafikulykker afdækker enorme personlige og økonomiske omkostninger.

Dansk økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilen satte sig bare i bevægelse. Pludseligt og med stor kraft blev den presset ud i lyskrydset, selv om der var rødt. Det hjalp ingenting, at Kenneth Thuesen trådte hårdt på bremsen.

En varevogn havde ramt ham så hårdt bagfra, at den stod næsten helt inde på bagsædet. På et splitsekund var Kenneth Thuesens liv ændret i et og alt, selv om han ikke fik en eneste synlig skramme.

Det var hjernen, der havde taget slaget. Han kunne ikke tyde telefonnummeret, da han ville ringe til værkstedet. På sygehuset måtte han bede om hjælp til at finde udgangen. Og da han et par dage senere indfandt sig på jobbet, kunne han ikke overskue mailboksen.

»Jeg gik i panik, kunne ikke forstå, hvad der skete med mig. Jeg var jo ikke ikke på den måde kommet til skade, ikke nogen åbne sår eller en blødende skulder«, siger Kenneth Thuesen, der modstræbende og forvirret måtte konstatere, at han ikke længere kunne passe sit arbejde som højtlønnet it-konsulent, ikke kunne håndtere for mange mennesker på en gang og værst af alt: Han havde svært ved at finde energien til sine egne børn.

Langtrækkende konsekvenser

Det kostede parforholdet og sendte ham ned i depressionens kulkælder, hvor han stadig kan lande en gang imellem, selv om det nu er 4 år siden, at den i dag 42-årige mand blev lagt ned af et piskesmæld så voldsomt, at det – med hans egne ord – har trukket noget af skarpheden ud af hjernen.

Dermed skriver Kenneth Thuesen sig ind i en foruroligende statistik over trafikofre, der oplever en social og økonomisk deroute af dimensioner. Trafikofre oplever næsten 50 procent flere skilsmisser end personer, der ikke har været ramt af trafikulykker.

De har svært at finde tilbage til arbejdsmarkedet, og så er de mere sårbare over for modgang og chok i tilværelsen. Dertil kommer store økonomiske følger, der i værste fald præger resten af tilværelsen.

Det fremgår af den hidtil mest omfattende analyse af trafikulykkers konsekvenser i Danmark. Analysen fra brancheorganisationen Forsikring & Pension har fulgt de mere end 9.000 danskere, der kom til skade ved et trafikuheld i 2002, og som derfor har mærket konsekvenserne mere end 10 år efter.

»Det overrasker os, at der er så omfattende og langtrækkende konsekvenser af trafikulykker, og især at det kan have så stor en effekt på skilsmisserisikoen. Det, vi kan se, er, at trafikofre i det hele taget har store problemer med arbejde, indkomst og familieliv i mange, mange år – nogen kommer aldrig rigtig over det«, siger Jan V. Hansen, underdirektør i brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Samlet rådgivning til ofre på vej

Foruden de sociale konsekvenser viser analysen, at hvert enkelt trafikoffer i runde tal koster samfundet 1,3 millioner kroner frem til pensionsalderen. De godt 9.000 trafikulykker, der resulterede i personskader i 2002, har dermed kostet samfundet 11,8 milliarder kroner i produktionstab, sygedagpenge og førtidspension.

Foreningen for ulykkesskadede i Danmark (PTU) kalder undersøgelsen en øjenåbner.

»Vi har simpelthen ikke været opmærksomme på, hvor store sociale, psykologiske og økonomiske følgevirkninger der er forbundet med trafikulykker«, siger Philip Rendtorff, direktør i PTU, der selv for nylig har undersøgt langtidsvirkningerne i en større interviewundersøgelse, som også har afdækket et stort behov for vejledning blandt trafikofre og deres familier.

På den baggrund etablerer PTU nu en kombineret hotline og vejledningstjeneste for trafikofre. For selv om antallet af trafikulykker i Danmark er mere end halveret siden 2002, er konsekvenserne for ofrene de samme. Og hjælpen er langtfra altid lige ved hånden.

»I dag er vejledningen spredt på mange forskellige instanser og hænder; kommuner, forsikringsselskaber, sygehuse, advokater. Men der er behov for at samle vejledningen ét sted, og den opgave vil vi gerne påtage os«, siger Philip Rendtorff.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden