Firmaer opfordrer ansatte til at arbejde frivilligt

Store virksomheder har dannet et netværk for at støtte frivillige organisationer.

Dansk økonomi

Som regel eksisterer erhvervslederes flotte ord om virksomheders sociale ansvar kun i skåltaler. Når det kommer til handling, er det vigtigste at få så stort et overskud som muligt i årsregnskabet. Et socialt engagement opfattes som en udgift. Ikke en indtægt.

Men denne traditionelle tankegang bliver udfordret af erhvervsledere fra en række virksomheder som Skandia, IBM og Novo Nordisk, der mødes jævnlig i et netværk sammen med 11 andre firmaer for at udveksle erfaringer med at støtte frivilligt arbejde. Som csr-chef Pia Rønhøj fra IBM Danmark udtrykker det:

»Motivation i en virksomhed er penge værd, og frivilligt arbejde giver vores medarbejdere gejst og engagement. Hvis konkurrencen er hård på markedet, betyder det rigtig meget at give sine medarbejdere en anden vinkel på arbejdslivet, end at det kun handler om kroner og øre«.

Ledere sendes i praktik

Pia Rønhøj mener, at de seneste års krise øger behovet for Corporate Volunteering, som er et begreb i USA og Storbritannien, hvor det er mere almindeligt for firmaer at støtte frivilligt arbejde for blandt andre børn og familier, der har brug for hjælp.

»I IBM Danmark har vi også haft år, hvor vi har måttet skære ned og flytte jobs til udlandet. Så betyder det meget internt, at jeg kan gå på podiet til vores medarbejdere og sige: Ja, men vi er altså meget mere end kroner og øre. For vi har en historie med at gøre en forskel i de samfund, som vi lever i, og I kan være med ved at være frivillig. Det vækker genklang i organisationen«, siger Pia Rønhøj.

De seneste tre år har IBM Danmark sendt ledere fra virksomheden i én dags praktik hos frivillige organisationer. I år var det 15 ledere.

»Det er en win-win-situation. Begge parter har gavn af erfaringsudveksling. Omkring 75 procent af de ledere, som vi har sendt i praktik, er blevet så engagerede, at de er fortsat med det frivillige arbejde. De kan slet ikke lade være med at engagere sig, og vi får ledere hjem med et nyt syn på verden og med en ny motivation, som kanaliseres ned gennem vores virksomhed«, fremhæver Pia Rønhøj.

Ansatte i Skandia må arbejde frivilligt to timer om måneden

Siden 2007 er den danske afdeling af det svenske pensionsselskab Skandia gået videre end andre danske firmaer og har tilbudt medarbejdere at udføre to timers frivilligt arbejde om måneden.

»Lidt over halvdelen af medarbejderne siger i vores evalueringer, at de har ændret opfattelse af Skandia i en positiv retning, fordi vi tilbyder frivilligt arbejde i arbejdstiden. De bliver stolte og engagerede, og de, der melder sig, når også deres daglige arbejde, så det koster os reelt ikke noget økonomisk«, siger projektleder Vibeke Molin fra Skandia.

Den seneste evaluering viser, at 42 procent af medarbejderne i Skandias danske afdeling har taget imod tilbuddet om at bruge arbejdstimer på at arbejde for en frivillig organisation.

Vibeke Molin er koordinator for virksomhedernes netværk, og hun oplever, at der er interesse hos firmaer for at tage et socialt ansvar.

»Men mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal gribe det an, og derfor har vi udarbejdet en drejebog for at hjælpe andre firmaer i gang med at støtte frivilligt arbejde«, fortæller Vibeke Molin.

It-virksomheden IBM har samarbejdet med den frivillige forening ’Cykling uden alder’. Foreningen er baseret på, at frivillige kører ældre fra plejecentre ud på cykelture i rickshaw.

Der er en holdningsændring på vej

Initiativtageren til foreningen, Ole Kassow, oplever, at der er en holdningsændring på vej i erhvervslivet:

»Danske virksomheder er begyndt at få øjnene op for, at det giver mening at give medarbejderne tid til i løbet af et år at kaste sig ud i frivilligt arbejde. Det er en gammeldags opfattelse, at det koster mange kroner i løn. For virksomhederne får en væsentlig højere motivation og et større engagement fra medarbejderne«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce