PostNord skal omstille sig fra situationen i dag, hvor breve og pakker håndteres separat, til i fremtiden at håndtere begge dele samtidigt. Men det er en kompliceret opgave at ændre det gamle produktionsapparat, siger formand Jens Moberg.

PostNord skal omstille sig fra situationen i dag, hvor breve og pakker håndteres separat, til i fremtiden at håndtere begge dele samtidigt. Men det er en kompliceret opgave at ændre det gamle produktionsapparat, siger formand Jens Moberg.

Dansk økonomi

Fremover kommer postbuddet kun med dine breve én gang om ugen

PostNord skruer op for pakkerne og ned for brevene.

Dansk økonomi

Mandag, tirsdag, onsdag, torsdag eller fredag.

Kun én af de dage vil du fremover kunne få leveret breve. PostNord går således fra at levere breve i dit område to gange om ugen til kun at levere dem én gang ugentligt.

Det oplyser PostNords danske direktør, Peter Kjær Jensen, i et interview med Politiken.

Ændringen sker som led i en større omstilling af det kriseramte postselskab, som kom ud af 2016 med et milliardunderskud og nu skal forsøge at redde virksomheden.

Op til fem dage

PostNord har i dag fremlagt en redningsplan, som lægger op til et større fokus på pakkeomdeling og logistik og mindre fokus på brevomdeling.

»Vi konverterer vores virksomhed fra at være en postvirksomhed med lidt logistik til at være en logistikvirksomhed med lidt post«, siger Peter Kjær Jensen.

De færre brevomdelinger betyder, at der fra 2018 vil gå flere dage mellem dine brevleverancer.

Men Peter Kjær Jensen garanterer, at brevene »fortsat vil blive leveret inden for maksimalt fem hverdage«, som tilfældet også er i dag.

Farvel til reklamer og ugeaviser

Ændringerne betyder også, at postbuddet ikke længere vil komme med reklamer og lokale ugeaviser.

Det skyldes, at PostNord, ifølge Peter Kjær Jensen, vil miste markedet for de leveringer, når nogle borgere kun kan få reklamer leveret om mandagen, mens andre kun kan få dem leveret om fredagen.

»Nogle produkter passer ikke ind i det (den nye model, red.). Det betyder, at vores ugeaviser og reklamer vil forsvinde (fra PostNords forretning, red.)«, siger han.

Men I har jo haft satset ret meget på netop reklamer og ugeaviser?

»Det er en afvejning af, hvor vi er nu, og hvor verden er på vej hen. Det er rigtigt, at vi har haft satset på det (reklamer og ugeaviser, red.), men vi tror ikke på det på den lange bane«.

Peter Kjær Jensen forventer, at ugeaviser som demokratisk institution ikke vil lide nød som konsekvens af ændringerne. Andre udbydere vil træde ind på markedet og overtage leveringen af både reklamer og ugeaviser, siger han.

Pakker hver dag - og i weekenden i fremtiden

For pakkerne ser det anderledes ud end brevene. PostNord vil levere pakker fra dag til dag på alle ugens fem hverdage.

Siden januar i år har PostNord haft sløjfet brev- og pakkeomdeling om lørdagen. Adspurgt, om det er et tilbageslag for pakkeservicen, når virksomheden nu vil satse så stærkt på pakker, svarer Peter Kjær Jensen:

»Ja, det er rigtigt - til en vis grad. Efterspørgslen efter pakker om lørdagen er lige nu ikke så stor, men det har vi en klar forventning om, at den bliver. Så lad mig svare sådan her: Tror jeg, at vi kommer til at omdele pakker om lørdagen i fremtiden? Ja. Om søndagen? Ja, det tror jeg også«.

Præcis hvornår tør Peter Kjær Jensen ikke sige. Dog regner han med senest i 2018 at kunne introducere levering af pakker på den samme dag, som de bestilles.

Satsningen på pakker skyldes en årelang massiv vækst i den hjemlige e-handel.

I 2016 steg markedet med 16 procent, idet danskerne købte ind online for over 100 milliarder kroner.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden