Foto: LINE ØRNES SØNDERGAARD
Luxembourg-lækage

Medieselskaber bruger også fiduser i Luxembourg

Ejerne bag Politiken, the Guardian og Financial Times er involveret i skatte- eller momsspekulation i Luxembourg.

Luxembourg-lækage

De seneste uger har 31 medier i 26 lande skabt furore over multinationale selskabers aggressive skatteplanlægning gennem Luxembourg. Men mediebranchen selv er ikke for fin til at opsøge skatte- og momsfordele i Luxembourg.

Virksomheden bag den britiske avis the Guardian er at finde i vrimlen af afslørede selskaber i Luxembourg-lækagen. Selskabet bag velrenommerede Financial Times og The Economist er også i Luxembourg.

Heller ikke Politiken kan sige sig fri for at være involveret i forretninger, der har fordel af Luxembourgs skattepolitik.

JP/Politikens Hus ejer 30 procent af Saxo, der oprettede et lille datterselskab i Luxembourg for fra 1. januar 2013 at sælge billigere e-bøger til sine danske kunder. Dermed blev omkostningerne til moms reduceret fra 25 procent i Danmark til bare 3 procent i Luxembourg.

Saxo kunne straks tilbyde kunderne lavere priser, og et halvt år senere fulgte en anden dansk e-boghandler, Riidr, trop til Luxembourg. JP/Politikens Hus har lige opkøbt Riidr til overtagelse 1. december.

Riidr flyttede officielt sit hovedkvarter til et kontorhotel i Luxembourg. Her står der nogle servere, ligesom en dansk salgsansvarlig har sin daglige gang på kontoret. I realiteten »er der ikke den store aktivitet«, fortæller den administrerende direktør, Max Theilade:

»Vi har ikke brugt stråmænd, men sendt en person med forbindelse til selskabet derned. Der er et krav om, at man skal have et kontor med en nøgle, en ansat med forstand på firmaet og nogle maskiner. Bestyrelsen er os selv heroppefra, og vi skal så til Luxembourg og holde generalforsamling«, siger Max Theilade.

Inden Riidr traf beslutningen om at rykke til Luxembourg, forsøgte selskabet at få både politikere og sine kunder til at forholde sig til, om det er rimeligt, at et selskab kan blive presset af momskonkurrencen til at forlade Danmark. Politikerne gjorde ikke noget, og kunderne ville bare have billige bøger, forklarer direktøren.

»Efter at Saxo begyndte at sælge fra Luxembourg, kom vi i en situation, hvor vi enten skulle tage til Luxembourg eller dreje nøglen om. I bund og grund havde vi ikke lyst til det, for man bruger jo de her regler til at undgå at betale moms. Vi ville have det bedst med at betale moms i det land, vi opererer i. Men vi er vokset betragteligt siden da«, siger Max Theilade, der fortæller, at selskabet i år vil betale selskabsskat i både Luxembourg og Danmark.

Presset til Luxembourg

Ligesom Riidr følte sig presset af Saxo, følte Saxo sig presset af konkurrencen fra internationale e-giganter som Amazon, der også kører forretningen gennem Luxembourg. Saxo har i Luxembourg etableret et datterselskab, der lejer sig ind i et lokale ejet af storbanken BNP Paribas, og hvor Saxo har tre-fire ansatte gående.

»Vores konkurrenter er ikke danske boghandlere, men aktører som Amazon, Google og Apple, og de agerer alle på de her præmisser. Vi kan vælge at lægge os ned i støvet og lade os køre over eller vælge at levere bøger på de samme vilkår som dem. Vi er 80 medarbejdere i dag, vi var 30 for to år siden; den ekspansion er sket, fordi vi har sikret, at vi er konkurrencedygtige«, siger Saxos administrerende direktør, Jørgen Balle Olesen.

1. januar ophører momsfordelen i Luxembourg i kraft af et EU-direktiv, der sikrer, at moms på e-bøger og andre digitale tjenester skal svares i det land, hvor kunden befinder sig. Saxo sløjfer dermed sit luxembourgske datterselskab.

»I takt med at momsfordelen forsvinder, løber alle de her virksomheder skrigende ud af Luxembourg«, siger Jørgen Balle Olesen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

JP/Politikens Hus’ administrerende direktør oplyser, at Riidr efter overtagelsen også vil operere alene fra Danmark:

»Vi er meget tilfredse med, at det fra 1. januar ikke længere er nødvendigt at operere fra Luxembourg for at være konkurrencedygtig på det danske bogmarked«, siger Stig Kirk Ørskov.

Rent etisk forsvarer han mediehusets delejerskab af Saxo, som har været i momsly i to år.

»Det danske bogmarked er så vigtigt, at det ville være en fejl at overlade det til udenlandske aktører. Og jeg har svært ved at se, at Saxo kunne have gjort det anderledes end at tage konkurrencen op på de vilkår, der nu var. Men jeg synes da ikke, det er hensigtsmæssigt, at man har haft et system, hvor det var nødvendigt at operere fra Luxembourg«, siger direktøren for mediehuset bag Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet.

I seng med skattetænkere

Andre medier, som er med i samarbejdet om de lækkede skatteaftaler, har heller ikke holdt sig tilbage fra selv at bruge de omstridte konstruktioner. Selskabet bag den britiske – og stærkt skattelykritiske – avis The Guardian, Guardian Media Group, gik nærmest i seng med de grimme skattetænkere, da selskabet i 2008 allierede sig med kapitalfonden Apax for at købe en anden britisk medievirksomhed, Emap: Købet skete via selskaber i nulskattelyet Cayman Islands og i Luxembourg.

I Luxembourg kan Guardian-ejerne møde Pearson, selskabet, som blandt andet ejer erhvervsavisen Financial Times og halvdelen af magasinet The Economist. Pearson har i årevis haft en holdingkonstruktion i Luxembourg. Blandt de lækkede skatteaftaler er et dokument, som viser, hvordan Pearson i 2010 byggede en knast på sin Luxembourg-konstruktion for at sluse interne lån for mere end 3 milliarder kroner skattelempeligt igennem Luxembourg.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

JP/Politikens Hus har betalt 101 millioner kroner i selskabsskat de seneste to år. Stig Kirk Ørskov forsikrer, at mediehuset ikke kigger sig om efter skattely for at matche konkurrencen fra udlandet.

»Der er store udenlandske medievirksomheder, der opererer på det danske mediemarked, som betaler væsentlig mindre skat end os, og det er en udfordring. Men vi er glade for at være en dansk virksomhed, vi betaler den skat, vi skal, med glæde, og vi gør os ingen tanker om at flytte rundt for at opnå skattefordele«, siger mediedirektøren.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden