0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tvetunget tale var guld værd for Skype

Luxembourgs skattemyndigheder fik én version af Skypes forretningsudvikling, mens offentligheden fik en helt anden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann (arkiv)
Foto: Martin Lehmann (arkiv)

velhavende. Danskeren Janus Friis (billedet) udviklede sammen med svenskeren Niklas Zennström Skype i 2003. To år senere solgte parret selskabet til e-handel-giganten eBay for 16 milliarder kroner; en salgspris som senere steg til 19 milliarder.

Luxembourg-lækage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Luxembourg-lækage
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Normalt giver det ikke særlig god mening at tale dårligt om sin egen forretning. Men da den danske it-entreprenør Janus Friis og hans svenske partner Niklas Zennström med selskabet Skype fik deres første skatteaftale i Luxembourg, gav det mening i et omfang, der kan opgøres i millioner af kroner.

Skype blev lanceret som et banebrydende kommunikationskoncept i slutningen af august 2003. »Et nyt og gratis program på internettet gør det muligt for almindelige danskere at tale gratis i telefon over internettet«, skrev Politiken på forsiden 14 dage senere, da 160.000 personer allerede havde downloadet Skype på deres computer.

Væksten fortsatte, og de to stiftere fik massiv omtale i alverdens medier. De blev typisk portrætteret som de frække drenge i klassen, fordi deres tidligere it-koncept, Kazaa, havde sparket til den globale musikbranche, og fordi de med deres nye forretningsmodel nu udfordrede den globale teleindustri. I kraft af Skypes brugervenlighed, en god lydkvalitet og fantastisk omtale kunne Skype 15. april 2005 melde ud, at tjenesten nu var blevet downloadet over 100 millioner gange.

Seks dage senere bliver tonen ændret

Men seks dage senere, 21. april 2005, fremsender revisionsselskabet Ernst & Young på vegne af Skype et udkast til en skatteaftale til Luxembourgs skattemyndigheder, der fremhæver en række svagheder ved Skypes økonomiske udvikling.

»Selv om varemærket Skype er blevet relativt kendt, har udnyttelsen af det stadig ikke genereret overskud. Derfor er det heller ikke særlig sandsynligt, at man vil kunne finde en køber, der er villig til at betale mere end de af Skype afholdte omkostninger til at erhverve sig SkypeTM«, lyder det i skatteaftalen, som Politiken er kommet i besiddelse af via en lækage til International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ).

I skatteaftalen hævdede Skype og Ernst & Young videre, at selskabet trods indtægter siden andet halvår af 2004 står over for »betydelige tab«, at koncernen møder »skærpet konkurrence«, og at selskabets nye betalingstjenester er usikre:

»Eftersom der ikke findes tilstrækkeligt statistisk materiale, er koncernen stadig ikke i stand til at evaluere, hvordan brugerne af SkypeTM vil tage disse betalingsservices til sig, og derfor er koncernen ude af stand til at komme med realistiske forudsigelser om sin lønsomhed«.

GRAFIK:

De dystre forudsigelser til skattemyndighederne om Skypes forretningsudvikling står i skærende kontrast til den udlægning, som Skypes to stiftere på samme tid turnerede rundt med til medier og analytikere. Niklas Zennström sagde til Mandag Morgen i februar 2005, at »Skype er i dag den hurtigst voksende tjeneste på internettet nogensinde. Vi er markedslederen, og det har vi tænkt os at blive ved med at være. Så vi er bestemt fortrøstningsfulde med hensyn til fremtiden«.

I august 2005 udkom en stor featureartikel om det oprørske makkerpar bag Skype i det feterede mode- og livsstilsmagasin Vanity Fair, der gennem et halvt år havde besøgt og interviewet Friis og Zennström i fashionable omgivelser i blandt andet Cannes og London.

»For et år siden havde vi 15.000 downloads om dagen. Nu har vi 150.000 per dag. Det er en sneboldeffekt, og intet kan stoppe den«, sagde Janus Friis i artiklen.