Skattely. Mange af 3's kunder er vrede over, at selskabet benytter sig af den såkaldte Luxembourg-finte for at slippe for at betale skat i Danmark.
Foto: JENS DRESLING

Skattely. Mange af 3's kunder er vrede over, at selskabet benytter sig af den såkaldte Luxembourg-finte for at slippe for at betale skat i Danmark.

Luxembourg-lækage

3's kunder siger op i protest mod skattely-finte

Massevis af kunder tordner mod 3 efter afsløringen af teleselskabets manglende skattebetaling i Danmark. Firmaet har ikke sagt et ord endnu.

Luxembourg-lækage

Hundredvis af 3's kunder har i dag reageret kraftigt på Politikens afsløring af, at teleselskabet, trods milliardoverskud, ikke har betalt skat i Danmark.

Skatteundgåelsen sker delvist gennem en sindrig aftale mellem 3's ejer og Luxembourgs skattemyndigheder.

LÆS OGSÅ

Selskabet, der har mere en million kunder i Danmark, får hård kritik for at være usolidarisk, og mange kunder skriver på de sociale medier, at de straks vil opsige deres abonnementer.

»I har et godt produkt - men en ussel skattemoral. Nu ser jeg mig om efter en anden teleudbyder. Hvis I får styr på skatten, vender jeg tilbage - I ringer bare«, skriver en kunde på selskabets Facebookside, mens en anden skriver:

»Jeg er efter mange år som kunde hos jer blevet opmærksom på, hvordan I fusker med skat, jeg opsiger mine 3 abonnementer lige så snart det er muligt! Det pis vil jeg sgu ikke støtte! Jeg håber, I får en seriøs økonomisk lussing oven på det her, til skræk og advarsel for andre teleselskaber! SKAM JER!«.

Enhedslisten og fagforening stemmer med fødderne

Enhedslistens retsordfører Pernille Skipper er blandt de snart forhenværende kunder hos 3 på grund af den manglende skattebetaling.

»Kære @3Danmark. I vil snarligt modtage en opsigelse af mit abonnement. Kommer forhåbentlig også efter jer på anden vis. #nasserøve #skattely«, skriver Pernille Skipper på Twitter.

Hun henviser til igangværende politiske bestræbelser på at udelukke selskaber fra offentlige udbud, hvis de ikke betaler skat i Danmark.

Også fagforeningen Cabin Attendants Union (CAU), som organiserer kabinepersonalet i SAS, har efter mange år som kunde i 3 i dag valgt at opsige deres 15-20 abonnementer:

»Vi er rystet over, at vi har bidraget til et firma, som åbenbart ikke mener, at de skal være med til at yde noget til det danske samfund. Vi er selv en fagforening, som kæmper imod social dumping og skattetænkning blandt arbejdsgiverne i luftfartsbranchen. Så hvis vi skal kunne se os selv, medlemmerne og omverdenen i øjnene, så kan vi ikke på nogen måde støtte et firma, der ikke vil bidrage til det samfund, det er en del af«, siger Jean-Pierre Schomburg, næstformand i CAU.

Et fåtal af kunderne, der skriver på 3's Facebookside bakker op om selskabets manglende skattebetaling.

»Synes, det er godt, I bruger et skattely. Enhver krone, der går til den Radikale regering, er en krone for meget. Fortsæt det gode arbejde«, skriver en kunde.

Radiotavshed fra 3

På sin officielle Facebook-side skriver selskabet: »Vi sidder klar til at hjælpe dig fra kl. 9.00-16.00 på alle hverdage«.

Men 3 har i skrivende stund stadig ikke reageret på de mange kunders mishagsytringer.

Politiken har siden i torsdags forgæves forsøgt at få en kommentar fra såvel 3 som ejerselskabet Hutchison Whampoa i Hong Kong til den hemmelige skatteaftale med Luxembourgs myndigheder, der sikrer selskabet en marginal skattebetaling i storhertugdømmet og reducerer skattebetalingen i Danmark.

»Hvorfor er 3 Danmarks evne til at svare på spørgsmål pludselig forsvundet???«, spørger en bruger.

Landets teleselskaber var nogle af de første herhjemme til at omfavne de sociale medier med markedsføring og kundeservice på særligt Facebook.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kan forværre imagekrise

Adjunkt Annette Agerdal-Hjermind har speciale i virksomheders ageren på de sociale medier. Hun siger, at radiotavsheden fra 3 risikerer at forøge den imagekrise, som teleselskabet er kastet ud i som følge af dagens afsløring.

»Brugerne tager styringen, når selskabet ikke er klar til at tage dialogen; det skriger til himlen og skaber ikke et godt billede af selskabet. Det er et klassisk mønster, som vi også så det i sagen om Jensens Bøfhus, hvor selskaberne ikke tager platformen seriøst i forhold til imagepleje, pr og kristestyring, som de har brug for, når folkestemningen ruller«, siger Annette Agerdal-Hjermind fra Aarhus Universitet.

LÆS OGSÅ

Når 3 reagerer langsomt på kritikken fra kunderne skyldes det, ifølge Annette Agerdal-Hjermind, formentlig, at de personer, som opdaterer selskabets sociale medier, alene arbejder snævert med markedsføring, produktbranding og kundeservice - og ikke krisestyring og corporate branding.

»De personer er ikke klædt på til at tage den type dialog med kunderne. Og lige nu sidder de sikkert i selskabet og spekulerer over, hvordan de skal svare«.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden