Teleselskab. Kunderne har dagen igennem forladt teleselskabet 3. Nu kommer selskabet så med et svar til kunderne, mens journalisterne stadig ikke kan komme igennem til virksomheden.
Foto: Jens Dresling

Teleselskab. Kunderne har dagen igennem forladt teleselskabet 3. Nu kommer selskabet så med et svar til kunderne, mens journalisterne stadig ikke kan komme igennem til virksomheden.

Luxembourg-lækage

3 til vrede kunder: »Vi har set og forstået jeres kommentarer«

Efter timers tavshed erklærer 3, at teleselskabet overholder skattelovgivning.

Luxembourg-lækage

Over 17 timer efter, at Politiken offentliggjorde historien om, at teleselskabet 3 har undgået at betale skat i Danmark, svarer firmaet nu sine mange vrede kunder på Facebook.

Politiken har siden torsdag forgæves forsøgt at få 3 til at forklare sin skattemodel via Luxembourg, og selskabet reagerer stadig ikke på avisens henvendelser.

Men i en besked på selskabets Facebookside til de mange kunder, der siden afsløringen har klaget over 3's skatteadfærd og opsagt deres abonnementer, skriver firmaet:

»Vi har set og forstået alle jeres kommentarer. Og vi sætter pris på, at I holder den gode tone«.

LÆS OGSÅ

3 forklarer i en supplerende pressemeddelelse, at selskabet lever op til den danske skattelovgivning:

»Selskabet har de sidste fem år genereret et regnskabsmæssigt overskud på omkring 1,5 mia. kroner og har endnu ikke haft betalbar selskabsskat«, lyder det med en videre forklaring:

»Siden etableringen af 3 tilbage i 2003 har selskabet foretaget massive investeringer i infrastruktur i Danmark i form af et landsdækkende 3G og 4G-netværk. Investeringerne har været i størrelsesordenen fem milliarder kroner, og ud over netværk har selskabet gennem årene investeret massivt i markedsføring, medarbejdere og butikker m.m«.

»Sammenlagt drev dette de meget store underskud, som prægede selskabet i de første leveår. Disse underskud har 3 modregnet i indtægterne de senere år, hvor selskabet har oplevet et overskud på driften. Således har selskabet på trods af stigende regnskabsmæssig indtjening endnu ikke genereret et skattemæssigt overskud og har derfor heller ikke skulle afregne selskabsskat til staten«.

Luxembourg-selskaber fungerer som bank

Politiken har afsløret, hvordan ejeren af 3 Danmark, Hongkong-selskabet Hutchison Whampoa, bruger Luxembourg som skattely for at kanalisere fortjenesten ud af 3's europæiske operationer så skattefrit som muligt. Det sker ved, at selskaber i Luxembourg fungerer som bank for teleselskaberne i blandt andet Danmark.

LÆS OGSÅ

En hemmelig skatteaftale med myndighederne i Luxembourg fra 2007 viser, hvordan milliarder fra renteindtægterne fra mobilforretningerne i blandt andet Danmark kan strømme ud af EU ved at betale skat af blot 1/64 procent – 0,0156 procent – af renteindindtægterne, før de lander hos ejerne i Hongkong.

Det selskab i Luxembourg, som ejer 3 i Danmark, havde i 2013 en fortjeneste på 2,1 milliarder kroner, men slap i kraft af sin særaftale med at betale 5,2 procent i skat.

3 kommer i sin pressemeddelelse ikke ind på den skatteaftale, som det danske teleselskabs ejerselskab i Luxembourg har indgået med skattemyndighederne der. 3 har lånt penge hos selskabet i Luxembourg til sine milliardinvesteringer i Danmark, og aftalen sikrer 3's ejere en meget lav beskatning af indtægter på lånene fra Danmark.

I pressemeddelelsen skriver 3 blot, at »Skat afsluttede i 2010 et transfer pricing review hos 3. Her blev 3’s finansieringsstruktur, låneaftaler og intern afregning gennemgået. Denne gennemgang gav ikke anledning til, at 3 skal ændre praksis i samhandlen med grupperelaterede virksomheder«.

Politiken har også hele dagen i dag forgæves forsøgt at få 3 til at svare på avisens spørgsmål.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden