kalorielet. Coca-Cola sætter nu en ny cola i spil baseret på det naturlige sødemiddel stevia - på dansk sukkerblomst. Colaen vil indeholde en tredjedel mindre kalorier end den 'normale'.
Foto: Casper Dalhoff (arkiv)

kalorielet. Coca-Cola sætter nu en ny cola i spil baseret på det naturlige sødemiddel stevia - på dansk sukkerblomst. Colaen vil indeholde en tredjedel mindre kalorier end den 'normale'.

Financial Times

Grøn cola skal genvinde elendigt salg for Coca-Cola

Læskedrikskæmpen har for første gang i 15 år registreret et fald i salget.

Financial Times

Med en naturligt sødet læskedrik forsøger Coca-Cola nu at rette op på det faldende salg af sodavand på etablerede markeder. Lanceringen sker i september i Storbritannien som det første europæiske marked.

Det nye produkt skal ses i lyset af den britiske regerings og landets sundhedsmyndigheders stadig mere intensive kamp mod briternes omsiggribende overvægt.

Colaen skal overvinde de frafaldne

Coca-Cola Life, som den nye sodavand hedder, blev sidste år afprøvet på markedet i Argentina og Chile. Muhtar Kent, Coca-Colas administrerende direktør, sagde for få måneder siden, at læskedrikken skulle lanceres på flere andre markeder, fordi »den har vist sig at have et stort potentiale til at hverve nye og frafaldne forbrugere på sodavandsområdet«.

Den nye sodavand, som går væk fra Coca-Colas karakteristiske logo på rød baggrund til fordel for en naturligt udseende grøn farve, er sødet med en ekstrakt af steviablade, et naturligt sødemiddel.

Kalorieindholdet er en tredjedel mindre

Drikken indeholder kun to tredjedele af det sukker og de kalorier, der er i en traditionel Cola – en flaske med 33 centiliter indeholder 89 kalorier mod normalt 139.

Det er den første nye Coca-Cola, der lanceres i Storbritannien, siden Coca-Cola Zero som kom på markedet i 2006. Mere end 40 procent af den Coca-Cola, der sælges i Storbritannien, er kaloriefri.

Forbrugerne i USA og Europa vender sig fra sukkerholdige drikke som følge af regeringens og sundhedsmyndighedernes kampagne mod overvægt.

I Storbritannien indledte en gruppe læger og forskere i januar en kampagne mod sukker med det formål at lægge pres på føde- og drikkevareindustrien og få den til at nedsætte mængden af sukker i sine produkter med op til 30 procent over en periode på fem år.

Forbrugerne har fået stadig mere smag for sundere og mere naturlige produkter, hvilket også er gået ud over salget af kaloriefrit sodavand, fordi de kunstige sødemidler vækker bekymring.

Salget af sodavand falder for første gang i 15 år

I første kvartal i år har Coca-Cola for første gang i næsten 15 år registreret en nedgang i salget af sodavand på verdensmarkedet, og firmaets overskud var 7,5 procent lavere end sidste år.

I Storbritannien faldt Coca-Colas sodavandsprodukter med et tocifret tal i første kvartal, hvilket er mere end det gennemsnitlige fald på verdensmarkedet på 1 procent. Det skyldes efter sigende indførelsen af mindre flasker og dåser.

Det har generelt været en udfordring for sodavandsproducenter at finde på naturlige sødemidler, som kan erstatte smagen af sukker, men Coca-Cola har haft en vis succes med stevia-sødet Sprite på det britiske marked.

James Quincey, Coca-Colas europæiske direktør, siger om Coca-Cola Life: »Vi har skabt et nyt produkt, der skal give forbrugerne mulighed for at indtage færre kalorier«.

Oversættelse: Lorens Juul Madsen

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden