se! Fidusen ved Magic Leaps teknik er, den lægger et grafisk lag oven på den virkelige verden ved at projicere et billede over på brugerens øjeæble.
Foto: Joachim Adrian (arkiv)

se! Fidusen ved Magic Leaps teknik er, den lægger et grafisk lag oven på den virkelige verden ved at projicere et billede over på brugerens øjeæble.

Financial Times

Google køber sig ind i firma, der skaber virtual reality på øjeæblet

Google svarer igen på Facebook milliardinvestering i virtual reality-firmaet Oculus.

Financial Times

En gruppe investorer med Google i spidsen har skudt knap 3,2 milliarder kroner i et ambitiøst firma, der hævder at have opfundet en ny form for virtual reality. Der er tale om årets næststørste kapitalindsprøjtning i IT-sektoren, efter at taxi-appen Uber i juni fik tilført syv milliarder kroner.

Investeringen i firmaet Magic Leap, der holder til i Florida, kommer samtidig med, at Facebook pumper flere hundrede millioner dollar i sit eget virtual reality-firma, Oculus, som det sociale medie købte tidligere på året.

Kapløbet mellem Google og Facebook om finde måder at sende deres brugere ind i en alternativ virkelighed på har allerede fået tusinder af softwareudviklere til at specialisere sig på området og skabt et af de mest spændende grænseområder inden for IT, siger Brian Blau, analytiker hos forsknings- og rådgivningsvirksomheden Gartner. Men han tilføjer, at teknologien stadig befinder sig i en tidlige udviklingsfase, og at man stadig mangler at opfinde konkrete anvendelsesmuligheder, der kan appellere til et massemarked.

Den virkelige verden får et grafisk lag

Da Rony Abovitz, Magic Leaps grundlægger og direktør, orienterede medierne om kapitaltilførslen, sagde han, at firmaets teknologi er mere vidtgående end de eksisterende opfattelser af, hvad mobil computerbrug og virtual reality er. Magic Leap omtaler sin teknik som ’cinematic reality’, altså filmisk virkelighed.

Teknologien går ud på at lægge et grafisk lag oven på den virkelige verden ved at projicere et billede over på brugerens øjeæble. Det minder om den tankegang, der ligger bag et af Googles eget projekter, nemlig brillen Glass, der også fungerer ved lægge lag af ekstra informationer oven på den virkelige verden.

Facebook har valgt en anden tilgang via sit opkøb af Oculus for knap 12 milliarder kroner tidligere på året. Her er der tale om en form for virtual reality, hvor man helt lukker den virkelige verden ude. Magic Leaps teknologi kan kombinere denne fuldstændige »neddykning i virtual reality med friheden ved’ augmented reality’«, også kaldet ’forstærket virkelighed’, siger Piers Harding-Rolls, analytiker hos IT-virksomheden IHS. »Hvis det lykkes, kan disse platforme og oplevelser få en bredere appel og åbne et helt nyt vækstområde«.

Rony Abovitz har store målsætninger for sin virksomhed, og han siger, at Magic Leaps teknologi skal bruges til at »kommunikere, købe, lære, dele og lege«. Hans vidtgående ambitioner om, at virksomhedens teknologi skal fungere som brugergrænseflade for al online-aktivitet, minder om de målsætninger, som Facebook har for sine egne virtual reality-headsets.

Analytikere mener, at der går år, før det fungerer

De fleste analytikere vurderer dog, at det vil vare mange år, før så vidtgående teknologier som disse bliver en fast bestanddel i en bred vifte af dagligdags aktiviteter. »Jeg forventer, at computerspil vil være det første område, der tager virtual reality-teknologien til sig. Ikke virtuel shopping eller virtuel turisme, som det ellers er blevet nævnt – disse områder kan komme til senere, men det står ikke lige for«, siger Piers Harding-Rolls.

Ud over Google, som har hentet pengene fra sit eget budget og ikke fra sin investeringsafdeling, omfatter gruppen af investorer Qualcomm Ventures, Legendary Entertainment, KKR, Vulcan Capital, Kleiner Perkins og Andreessen Horowitz.

Oversættelse: Tonny Pedersen Med licens fra Financial Times

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden