Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
ambitiøs. Jeff Bezos grundlagde i 1994 Amazon som en internetboghandel i Seattle i USA. Siden er det gået stærkt, og nu har Bezos store ambitioner inden for tv-streaming og avisdrift.
Foto: Reed Saxon (arkiv)/AP

ambitiøs. Jeff Bezos grundlagde i 1994 Amazon som en internetboghandel i Seattle i USA. Siden er det gået stærkt, og nu har Bezos store ambitioner inden for tv-streaming og avisdrift.

Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Meget moderne mediemogul tager kampen op med Netflix

Stifteren af Amazon har nu kastet sig over film og aviser, men begge sektorer vil blive en hård prøve for hans ’kunden først, overskud senere-strategi’.

Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den lille kreds af mediemoguler, som kontrollerer Hollywoods største filmselskaber, skal have smokingerne frem, når de i februar går til dette års oscaruddeling. Folk som Rupert Murdoch fra 21st Century Fox og Jeff Bewkes, topchef i Time Warner, har en personlig interesse i resultatet med film som ’Birdman’ (Fox Searchlight) og ’American Sniper’ (Warner Brothers), der kæmper om prisen for bedste film.

Mogulerne kan tænkes at være en anelse mere spændte i år, og det skyldes, at de har fået en ny konkurrent fra Seattle. Jeff Bezos, Amazons grundlægger og topchef, har sat sig for at udfordre filmbranchens bedagede produktions- og distributionssystem, et initiativ, der minder om hans omfattende revolution i bogbranchen.

I forrige uge oplevede Amazon en overraskende succes ved uddelingen af Golden Globe-priserne, hvor selskabets serie ’Transparent’ løb med to priser, og således opmuntret afslørede selskabet i sidste uge sine planer om at købe, producere og lancere en halv snes film om året. Med indgåelsen af en kontrakt med Woody Allen om at lave en komedieserie for Amazons videostreamingtjeneste synes Bezos fast opsat på at ruske op i handlen med medieprodukter, præcis som han gjorde med detailhandlen.

I de seneste par år har Bezos’ interesse for medierne bredt sig langt ud over Amazons traditionelle kerneydelser, handlen med bøger og andre varer på nettet. I 2013 købte han dagbladet Washington Post for 1,6 milliarder kroner, og han arbejder nu for en teknologibaseret relancering af avisudgivelse gennem udviklingen af digitale produkter. Samtidig var Amazon på vej op med sin videostreamingtjeneste, firmaet var ved at etablere sig i Hollywood og forsøgte at etablere sig både som ny opkøber af programmer og potentiel konkurrent til Netflix, markedets førende udbyder af videostreaming.

Der er indlysende grunde til Amazons interesse for billedmedier, siger James McQuivey, medieanalytiker hos Forrester Research. Amazon er, ligesom Google og Apple, »i gang med at opbygge en infrastruktur til dit digitale liv«, siger han. »En person i den vestlige verden bruger gennemsnitlig fire-fem timer om dagen på en eller anden form for tv- eller billedoplevelse. Hvis man vil finde en vej til verdensherredømmet, sådan som Amazon og Bezos vil, kan man ikke ignorere disse fire-fem timer«.

Fast pris for tv, bøger – og fragt

I modsætning til Netflix, som udelukkende tilbyder videostreaming som månedligt abonnement, har Amazon sin Prime-tjeneste, hvor man betaler 99 dollar, 640 kroner, om året for levering af alle firmaets forskellige typer varer. Ligesom Netflix er hensigten med det at opbygge et katalog af film. Amazon har fået licens på den amerikanske betalings-tv-kanal HBO’s bagkatalog, hvilket giver det ret til at streame nogle af den kendte kanals største hit, for eksempel ’Sopranos’ og ’Deadwood’. Og det har taget en model til sig, der oprindelig blev lanceret af Netflix, med succesrige, egenproducerede serier som ’House of Cards’.

Hvis Amazons videostreaming kan lokke flere kunder til at tilmelde sig Prime, kan det øge salget af andre af firmaets varer, vurderer analytikere.

»Amazon står meget stærkt i konkurrencen med Netflix, når det ikke tager penge for medlemskabet«, siger McQuivey.

»Hele firmaets forretningsmodel bygger på at tjene penge på folks samlede indkøb, selv om de måske taber penge på nogle af de individuelle transaktioner. Hvis det får en til at tilmelde sig Prime, og man ser film, er der større sandsynlighed for, at man også benytter sig af nogle af deres andre tilbud«.

Amazon skal ud og vinde markedsandele inden for streaming: Det meste af markedet beherskes af Netflix, som i sidste uge meddelte, at det nu har 57 millioner brugere. I USA står Netflix for næsten 35 procent af internettrafikken inden for streaming i den bedste sendetid om aftenen, siger Sandvine, som registrerer bredbåndskommunikation. Amazons videotjeneste på nettet har til sammenligning fordoblet sin andel i løbet af de seneste 18 måneder, men det står kun for 2,5 procent af udbuddet i den bedste sendetid.

Amazon giver folk frihed til at lave nogle serier, der ikke nødvendigvis har den mest kommercielle eller brede appel

Amazon har utvivlsomt midler til at købe nogle af de bedste tv-serier og film og dermed hale ind på Netflix’ forspring. I sidste uge meddelte Netflix, at det vil udstede obligationer for 6,5 milliarder kroner til finansiering af firmaets videre internationale ekspansion ud over de knap 2 milliarder kroner, som firmaet i forvejen bruger på at få produceret sine egne programmer.

Frihed til at skabe tv-serier

Amazon vil bruge sin Golden Globe-succes med ’Transparent’, en serie om en kønsskifteopereret far, til at forbedre sin stilling i Hollywood. Jeffrey Tambor, der vandt en Golden Globe som bedste skuespiller, og Jill Soloway, seriens tekstforfatter og instruktør, havde lutter lovord til Amazon, da de modtog deres priser. Tambor sagde ligefrem, at Amazon var hans »nye bedste ven«.

Larry Salz, der er partner i impresario-virksomheden United Talent Agency, som solgte ’Transparent’ til Amazon, siger, at firmaet »har været meget samarbejdsvilligt og meget målrettet med hensyn til at købe talent«.

Amazon var, fortæller han, villig til at bakke op om en personlig historie, der ikke umiddelbart lignede en af den slags serier, som kan tiltrække et stort publikum.

»Jeg ved ikke, om det ville have været den samme oplevelse på andre kanaler ... Amazon giver folk frihed til at lave nogle serier, der ikke nødvendigvis har den mest kommercielle eller brede appel«.

Stort fald i aktiekursen står tvivl om strategien

Det passer fint med Amazons strategi de sidste 15 år inden for andre forretningsområder, hvor hensynet til firmaets indtjening har måttet vige for tjenesternes effektivitet og kundernes tilfredshed. Det er en strategi, som visse investorer er begyndt at anfægte i den senere tid, hvor Amazons aktier de seneste 12 måneder er faldet mere end en tredjedel.

En af de medvirkende faktorer har været Amazons nye smartphone Fire, hvis dårlige salg gav firmaet en efterregning på mere end 1,1 milliarder kroner i produktionsomkostninger og usolgt lagerbeholdning, og telefonens pris på det amerikanske marked blev sænket fra 199 dollars til 99 cent.

»Telefonen gav folk en kærkommen lejlighed til at vågne op og erkende, at firmaet ikke tjente nogen penge på det«, siger McQuivey.

»Men det havde firmaet ikke gjort på noget tidspunkt«.

Woody Allen skal lave tv-serie

I Hollywood vil Bezos ’kunden først, overskud senere-strategi’ blive brugt til at skabe et sted, hvor kunstnere gerne vil arbejde. Derfor har Amazon også hyret Woody Allen, hvis film er elskede af anmelderne, men sjældent får publikum til at strømme til biograferne i hobetal. Aftalen med Woody Allen har udløst modvillig respekt i visse Hollywood-kredse.

»De kommer ikke til at tjene penge på det, men det vil placere dem på landkortet«, siger en topchef i branchen.

Det kan også diskuteres om, Bezos vil komme til at tjene penge på at eje Washington Post – i hvert fald næppe et beløb, der vil kunne mærkes i hans enorme personlige formue, som ifølge Forbes ligger på 27 milliarder dollars (173 milliarder kroner). Men der er ingen tvivl om, at det har skærpet hans rolle og indflydelse i politiske kredse.

Da han købte avisen, var der håb om, at han ville blive en af internettidsalderens mæcener.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi er måske på vej tilbage til en tid, hvor der vil være folk med dybe lommer og store ressourcer, som vil engagere sig i journalistik«, sagde den daværende udgiver Katharine Weymouth, da aftalen blev indgået.

Men der var også røster, der manede til forsigtighed og antydede, at Bezos’ egentlige motiv kunne være at købe sig til indflydelse blandt eliten i Washington, især fordi Amazon nu går ind i nye brancher og bliver mødt med nye afgifter og regler. I betragtning af det pres, Amazon har lagt på bogbranchen, var der mange, der var bekymrede for, hvordan Bezos ville se på Washington Posts lange historie som trykt avis.

Flere redaktionelle medarbejdere er ansat på Washington Post

Efter indgåelsen af aftalen søgte han at berolige avisens medarbejdere ved at sige, at han ikke ville blande sig i den daglige ledelse.

Takket være Bezos’ kapitaltilførsel har avisen næsten halvandet år senere ansat flere redaktionelle medarbejdere og it-eksperter og lanceret en række digitale produkter. Udgiveren Katharine Weymouth, hvis oldefar, Eugene Meyer, købte Washington Post af et konkursbo i 1933, er blevet erstattet af Fred Ryan, der i 2007 lancerede Politico som en digital konkurrent til Washington Post.

Washington Posts internettrafik steg kraftigt sidste år, hvilket ledelsen ser som et tegn på, at investeringerne betaler sig. Bezos »kom ind med nye ideer, spørgsmål og kapital«, siger avisens chefredaktør Marty Baron. »Nu har vi kapaciteten til rent faktisk at føre disse digitale eksperimenter ud i livet«.

Bezos blander sig i den forretningsmæssige side af avisen

Ledelse og medarbejdere siger, at Bezos’ indflydelse på redaktionen har begrænset sig til, at hans investering har gjort det muligt at ansætte nye medarbejdere. Han er mere involveret på forretningssiden, hvor han deltager i diskussioner om strategi og er i næsten daglig kontakt med avisens digitale chef, som har etableret en solid it-afdeling, der udvikler software til avisens eget brug, og som måske snart vil blive solgt til andre dagblade.

Avisens digitale chef, Shailesh Prakash, siger, Bezos har hjulpet ham med at ansætte dygtige it-udviklere, så avisen kan skrue op for sine digitale tilbud.

Amazon-grundlæggerens indflydelse er også tydelig i den nye Washington Post-app, der blev lanceret i november, og som lægger to daglige digitale udgaver af avisen på Amazons Fire-tablet. Det er det første samarbejde mellem de to virksomheder, siden Bezos købte Washington Post.

Marty Baron siger, at man på denne måde nytænker den trykte avis til den digitale tidsalder.

Der er spekulationer om, at de to virksomheder kan blive knyttet yderligere sammen, hvis Amazon overtager leveringen af avisen – både den trykte og den digitale udgave.

»Det er tydeligt, at de gerne vil placere Washington Post, som den tredje landsdækkende avis (sammen med New York Times og Wall Street Journal, red.)«, siger McQuivey. »Det er ikke umuligt, men strategien vil skulle fokusere på unikt indhold«.

Bezos er blevet mere agressiv

Amazons mange nye aktiviteter i Hollywood viser, at Bezos har blikket stift rettet mod indhold, og han er blevet mere aggressiv. Ligesom Netflix vil han lægge pres på Hollywoods gamle distributionssystem, som i høj grad begrænser tidsrummet, hvor biografer må vise en given film. Netflix udløste for nylig et mindre ramaskrig blandt de amerikanske biografer, da det meddelte, at det vil begynde at streame fortsættelsen til ’Tiger på spring, drage i skjul’ samme dag, som filmen har biografpremiere, og noget tyder på, at Bezos pønser på et lignende opgør.

I dag kan det tage op til et år efter biografpremieren, før en film dukker op på en streamingtjeneste, men Amazon vil have det presset helt ned i retning af blot fire uger.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Amazons nye fokus på videostreaming og de to Golden Globe-priser vil i hvert fald sætte skub i overgangen fra traditionelt tv og biografernes kontrol over filmudbuddet til en model, hvor forbrugerne har større indflydelse og flere valgmuligheder, siger Walter Piecyk, der er analytiker hos BTIG Research. »Amazon bliver taget mere alvorligt nu, og det vil bidrage til udbredelsen af streaming. De har en stor chance for at forandre, hvordan indhold bliver distribueret«.

»Den traditionelle Amazon-forretningsmodel tager fat på en gammel branche, hvor man så fuldstændig rykker rundt på distributionsmodellen«, tilføjer Piecyk.

For Bezos – den store forstyrrer af bogbranchen og detailhandlen – er togterne ind i film- og avisbranchen måske blot skridt på vejen til at ruske op i andre brancher.

Oversættelse: Lorens Juul Madsen
og Mette Skodborg
Med licens fra Financial Times

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden