Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

udfordrer. Margrethe Vestager har lagt sig ud med nogle af de største virksomheder, efter at hun sidste år tiltrådte som EU's nye konkurrencekommissær. Store amerikanske medier tegnede portrætter af hende, da hun gik i kødet på Google, som EU anklager for ulovligt at bruge sin dominerende position.
Foto: Virginia Mayo (arkiv)/AP

udfordrer. Margrethe Vestager har lagt sig ud med nogle af de største virksomheder, efter at hun sidste år tiltrådte som EU's nye konkurrencekommissær. Store amerikanske medier tegnede portrætter af hende, da hun gik i kødet på Google, som EU anklager for ulovligt at bruge sin dominerende position.

Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Banke, banke på: 29 besøg gør Google til Bruxelles mest ihærdige lobbyist

Flere amerikanske virksomheder har øget udgifterne til lobbyvirksomhed i Bruxelles

Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Googles lobbyister har holdt flere møder med højtstående embedsmænd fra EU-kommissionen end nogen anden virksomhed i de forgangne seks måneder. Det hænger sammen med, at it-virksomhederne i stigende grad søger at indynde sig hos politikerne i Bruxelles.

Søgegiganten har mødtes med kommissionens embedsmænd 29 gange i denne periode ifølge tal fra vagthunden Transparency International.

Flere større amerikanske virksomheder, herunder Facebook og Amazon, har øget deres tilstedeværelse med flere lobbyister i de seneste måneder, alt imens EU overvejer reformer på en række områder såsom ophavsret, e-handel og databeskyttelse.

EU-kommissionen har samtidigt iværksæt undersøgelser af Europas e-handelsmarked og salget af e-bøger samt en række aftaler, der angiveligt har affødt indirekte statsstøtte til Apple og Amazon.

Undersøgelserne og de nye regler har til gengæld udløst beskyldninger om protektionisme fra den amerikanske præsident, Barack Obama.

Præsidenten har tidligere udtalt, at den europæiske kulegravning af firmaer som Google og Facebook er fremkaldt af »kommercielle interesser« på vegne af kontinentets it-virksomheder, der ikke har formået at konkurrere med deres overlegne amerikanske rivaler.

Alle de fire store har iværksat en charmeoffensiv

Andre i branchen mener dog, at it-paradiset Silicon Valley ikke har været tilstrækkeligt opmærksom på lovgiverne på den anden side af Atlanten.

»Vi har ikke været nok til stede her«, siger en repræsentant fra en af it-branchens fire giganter, der har fået det fælles tilnavn Gafa (Google, Amazon, Facebook og Apple). Hver især har de iværksæt en charmeoffensiv for at indynde sig hos politikerne i Bruxelles.

Google har firedoblet sine lobbyudgifter

I dag kappes it-virksomhederne med energivirksomhederne og de store banker om at bruge flest penge på at drive lobbyvirksomhed i EU. Microsoft, der har brugt godt og vel ti år på at vinde en konkurrencesag over EU-kommissionen, har ofret 33,6 millioner kroner på at drive lobbyvirksomhed – og lægger sig dermed i samme liga som energigiganterne Shell og ExxonMobil.

Google, der ikke har ønsket at give en kommentar, har øget sine årlige lobbyudgifter fra 4,5 millioner kroner i 2011 til 26 millioner kroner i dag. Det skyldes blandt andet de strammere regler på området for åbenhed samt en større tilstedeværelse i Bruxelles.

Generelt er der en sammenhæng mellem, hvor mange penge et firma investere i lobbyvirksomhed, og hvor megen tid firmaet skænkes med højtstående embedsmænd, lyder det fra Transparency International.

»De sidste seks måneders beviser antyder, at der er en stærk forbindelse«, siger Daniel Freund, der arbejder i organisationens EU-kontor. »De organisationer, der råder over de største lobbybudgetter, har større muligheder for audiens, særligt inden for finans samt digitale og energirelaterede områder«.

General Electric (GE), den største amerikanske producent målt på markedsværdi, er ligeledes involveret i en sag om brud på konkurrencereglerne efter købet af den franske industrigruppe Alstoms energiforretning. GE råder over et lobbybudget på 24,3 millioner kroner om året, og det har ført til 26 møder med kommissionens embedsmænd.

LÆS ARTIKLEN

Den franske oliegigant Total har til gengæld brugt 18,7 millioner kroner på at drive lobbyvirksomhed og har kun mødtes med højtstående embedsmænd fra EU-kommissionen en enkelt gang.

Alt i alt tegner individuelle firmaer og interesseorganisationer sig for godt og vel 75 procent af alle møder, mens ngo’er og andre almennyttige organisationer står for resten.

Inden for emner som digital politik og finansregulerende bestemmelser vokser proportionen til 90 procent i erhvervssammenslutningerne og virksomhedernes favør.

Lovgiverne har det seneste år forsøgt at stramme reglerne for åbenhed. Siden slutningen af januar har lobbyisterne skullet lade sig registrere i et frivilligt register, hvis de ønsker at mødes med højtstående embedsmænd fra kommissionen.

Oversættelse: Christoffer Østergaard Med licens fra Financial Times

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden