Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Fotomontage: Aslak Kelkka. Originalfoto: Warner Bros
Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dyrt spil fra Lego erobrer nyt land i den virtuelle verden

Lego har sendt et computerspil på markedet, der giver mulighed for at overføre legetøj til virtuelle legeuniverser.

Financial Times
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forestil dig Homer Simpson i Batmobilen, der kører ned ad den gule murstensvej fra ’Alice i Eventyrland’. Eller Superman, der styrer en DeLorean-tidsmaskine gennem Midgård.

Det, der engang var ren fantasi, blev for et par uger siden til virkelighed, da Lego og Warner Bros. udsendte deres kolossalt dyrt fremstillede computerspil Lego Dimensions.

Dermed har det danske legetøjsfirma taget et afgørende skridt fremad i sin digitale strategi. Spillet – hvis startpakke koster ikke mindre end 800 kroner – placerer virksomheden i et nyt markedssegment, toys-to-life-kategorien, der har en værdi af 4,5 milliarder kroner om året alene i USA.

Vi bliver ved med at være til stede og relevante i alle de sammenhænge, hvor børn gerne vil lege

»Legos produkter er det arketypiske legetøj. Vi flytter hele tiden de digitale grænser, så vi bliver ved med at være til stede og relevante i alle de sammenhænge, hvor børn gerne vil lege«, siger firmaets økonomidirektør, John Goodwin.

Legetøjsproducenter er blevet hårdt ramt af fremkomsten af smartphones og tablets, efterhånden som børn er begyndt at bruge mere og mere tid på at lege digitalt med de nye teknologier. Den udvikling har Lego formået at hamle op med, hvilket i høj grad skyldes de fysiske produkters styrke, og firmaet blev i første halvår af 2015 verdens største legetøjsproducent målt på salget.

Men skønt Lego har formået at udvikle en succesrig serie af computerspil gennem Warners TT Games, har det danske firma også kæmpet med andre digitale satsninger, som er endt i fiasko.

Fysisk og digital oplevelse

»Jeg mener ikke, de har besejret den digitale verden. Det er svært at pege på noget digitalt, de har udrettet, og som har haft succes. Men det, vi ser nu, er de første forsøg fra Legos side på at skabe en form for hybrid mellem en fysisk og en digital oplevelse«, siger David Robertson, der er medforfatter til bogen ’Brick by Brick: How Lego Rewrote the Rules of Innovation and Conquered the Global Toy Industry’ (der på dansk hedder ’Lego – sådan omskrev Lego reglerne for innovation og erobrede legetøjsindustrien’).

Det øger presset så meget desto mere på Lego Dimensions, et spil med mange forgreninger, der har kostet det samme at udvikle som en blockbusterfilm, og som rummer forskellige kendte fiktive universer såsom ’Doctor Who’, ’Back to the Future’ og ’Ghostbusters’.

For de 800 kr. får køberen et spil, der egner sig til Sonys PlayStation, Microsofts Xbox eller Nintendos Wii, sammen med næsten 300 legoklodser, som skal bruges til at bygge en portal, og desuden tre figurer: Batman, Gandalf fra ’Ringenes herre’ og Wyldstyle fra ’The Lego Movie’.

Ekstra samlesæt med andre figurer – fra den onde heks i ’Alice i Eventyrland’ over Scooby-Doo og Wonder Woman til Klovnen Krusty – koster mellem 150 og 250 kr. De giver adgang til nye niveauer i spillet og indeholder nye figurer og fartøjer.

Spillet fungerer på den måde, at spilleren anbringer de fysiske figurer og fartøjer af legoklodser på en portal, og derved kommer de ind i spillets handling, der udspiller sig over 14 niveauer – et for hvert af de fiktionsuniverser, der er del af spillet. Der indgår typiske Lego-træk såsom mulighed for at konstruere hvert fartøj på tre forskellige måder.

»Allerede for omkring 8 år siden fik jeg lyst til at lave sådan et spil. Jeg kunne se, hvordan mine egne børn legede med Lego: Batman sammen med Gandalf. Da jeg så et toys-to-life-spil, var jeg klar over, at dét var måden at gøre det på«, siger Jon Burton, der har grundlagt det engelske TT Games, der udvikler og sælger computerspil.

Lego Dimensions, som det har taget 160 mennesker tre år at udvikle, kommer ud på et marked, der allerede bugner. Activision Blizzards Skylanders-spil har været dominerende i toys-to-life-kategorien af spil, siden det udkom i 2011, men har fået følgeskab af Disneys Infinity – som til jul får figurer fra ’Star Wars’ – og Nintendos Amiibo-serier.

Milliardværdi

Liam Callahan fra markedsanalysefirmaet NPD siger, at toys-to-life-segmentet på markedet det seneste år har haft en værdi af mere end 4,5 mia. kr., regnet til udgangen af august i år, hvilket er en stigning på 6 procent i forhold til året før.

Han mener, at Lego Dimensions bør kunne blive en succes på trods af den høje pris, og selv om der er stor konkurrence – takket være Legos brand og det uhyre antal andre brands og figurer, der er en del af spillet.

»Vores research viser, at det største marked for denne type spil er blandt unge mænd. Men med den store spændvidde i legetøj, der indgår i Lego Dimensions, er der muligvis et større spænd med hensyn til alder og køn, ligesom det kan appellere til flere generationer og dermed familier«, tilføjer han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

John Goodwin, Legos økonomidirektør, understreger ihærdigt, at Lego ikke satser firmaets fremtid på Dimensions. Men han er fuldstændig klar over, hvor vigtigt det er, at legetøjsfirmaet får succes med sit digitale tilbud.

»Det er tydeligt, at det digitale og det fysiske er noget, vi skelner imellem – men det gør børn ikke. Fra Legos brandingsynspunkt vil vi fortsætte med at være forankret i oplevelsen med de fysiske klodser. Men vi vil udforske flere måder, hvorpå man kan skabe stærke forbindelser mellem de fysiske og de digitale verdener«, siger han.

Lego tog den beslutning at fokusere på den fysiske klods, da firmaet nærmede sig en seriøs krise i 2004. I forbindelse med firmaets genrejsning under administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp lød diagnosen, at en af firmaets sygdomme bestod i, at det havde spredt sig for meget over forskellige typer af produkter, og den gren af firmaet, der udviklede spil, blev solgt fra.

Jon Burton, der også var producer på ’The Lego Movie’, siger, at hvert af firmaerne har besluttet at fokusere på det, de er bedst til. »De tager sig af klodserne, vi tager os af det digitale«.

Legos svar på Minecraft

Et andet nyligt samarbejde er Lego Worlds, et spil, der indtil nu kun findes i en begrænset betaversion, og som mange anser for at være Legos svar på Minecraft. Spillerne kan opbygge verdener, bygninger og figurer ved hjælp af legoklodser med næsten lige så stor frihed som i den fysiske verden, og nye ideer til spillet indlemmes, når Legos følgere online kommer med forslag.

John Goodwin og Jon Burton siger, at der er mere i vente, især med hensyn til at gøre den digitale oplevelse mere ’virkelig’. Toys-to-life-spil fungerer på den måde, at portalen læser en chip i bunden af den fysiske figur, og det indebærer, at hvis Batmans chip bliver anbragt på Superman-figuren, vil portalen tro, det er Superman.

Tilsvarende er det kun et bestemt fartøj eller gadget, der hentes ind i spillet, og ikke, hvad spilleren kunne forestille sig. Goodwin håber, det en dag vil forandre sig.

David Robertson siger, at Legos store succes har bestået i at opbygge en lang række produkter og oplevelser omkring den fysiske klods, sådan at børn ikke bare kan lege med produkterne, men også se tv-programmer, gå til arrangementer eller se udstillinger i legetøjsbutikker.

Måske vil du og jeg i 2020 tale om, hvad kernen i Lego er: det fysiske eller det digitale

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det digitale fremstød skal ses i det lys, mener han, selv om han også siger, at Lego gradvis kunne udvikle sig til et mere digitalt firma. »Måske vil du og jeg i 2020 tale om, hvad kernen i Lego er: det fysiske eller det digitale?«.

Goodwin afviser den slags tale og siger, at hvis man »anbringer nogle byggeklodser foran børn, er de bare vilde med at bygge«.

Oversættelse: Jakob Haff

Med licens fra Financial Times

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden