automatisk. En medarbejder styrer en robotarm på Amazons lager i DuPont, Washington. Teknologien er en afgørende faktor for Amazons konkurrenceevne.
Foto: Ted S. Warren/AP

automatisk. En medarbejder styrer en robotarm på Amazons lager i DuPont, Washington. Teknologien er en afgørende faktor for Amazons konkurrenceevne.

Financial Times

Amazon presser budfirmaer

E-handels-giganten rykker for alvor ind i transportbranchen. Enten for at dominere den eller for at presse eksisterende firmaer på prisen.

Financial Times

Amazons distributionscenter i Tracy i Californien ligner mere Williy Wonkas fabrik i børnebogen ’Charlie og chokoladefabrikken’ end et traditionelt lager.

Varer suser rundt på transportbånd og sorteres af robothænder, så de havner i den rette skakt. Mekaniske arme sætter klistermærker med adresseoplysninger på, og tusinder af orange Kiva-robotter henter varer, så snart de bliver bestilt.

Teknologien i Amazons distributionscentre har længe været en afgørende faktor for selskabet, der har opført mere 120 gigantiske lagerbygninger rundt om i verden. De giver i sig selv en konkurrencefordel, der i årevis har holdt potentielle rivaler som supermarkedskæderne Walmart og Target på afstand.

Nu har Amazon udset sig et nyt mål: Den teknologi, der bruges på distributionscentrene, skal udvides til også at bringe varer helt hjem til kunderne, for giganten vil ind på markedet for levering inden for en dag eller inden for en time.

Amazon har investeret stort i den logistik, der skal styrke hele distributionsledet. Selskabet køber egne lastbiler, hyrer bude, der straks træder til, når ordrerne indløber, og er i færd med at opbygge en ny type distributionscentre i store amerikanske byer fra Seattle til New York.

Når man alligevel opbygger hele denne infrastruktur, er det næste logiske skridt vel at konkurrere med logistiske netværk som FedEx og UPS

Analytikere tror, at dør til dør-levering kan blive den næste store branche, som Amazon vender fuldstændig op og ned på, ligesom selskabet for eksempel bombede markedet for cloudcomputing, da det lancerede Amazon Web Services.

»Når man alligevel opbygger hele denne infrastruktur, er det næste logiske skridt vel at konkurrere med logistiske netværk som FedEx og UPS«, siger Scot Wingo, bestyrelsesformand for ChannelAdvisor, der leverer software til butikker, som bruger Amazon og eBay:

»Jeg er helt overbevist om, at det er noget, de med held kan satse på«.

Milliardunderskud

Amazons udgifter til forsendelse er vokset voldsomt i de seneste år, og underskuddet på den del af forretningen nåede op på 8,5 milliarder kroner i det seneste kvartal.

Udgifterne til at sende pakker hjem til kunderne er steget i forhold til salget og udgjorde 12 procent af nettosalget i seneste kvartal. Analytikere siger, at Amazon eksperimenterer med at foretage flere leverancer selv – i stedet for at overlade det til eksterne budtjeneste og postvæsenet – i håb om at nedbringe udgifterne på længere sigt.

De gearer for alvor op til at kunne tilbyde kunderne et lynhurtigt netværk

Et centralt element i udvidelsen er Amazons Prime Now, der tilbyder levering inden for en eller to timer. Tjenesten blev lanceret sidste år, og kunderne tilbydes nu ekspreslevering i over 20 byer, herunder London og Milano.

»De gearer for alvor op til at kunne tilbyde kunderne et lynhurtigt netværk«, siger Marc Wulfraat fra konsulentvirksomheden MWPVL.

»De gør det i al hemmelighed og ønsker ikke at afsløre de steder, hvor de er i gang med at køre sig i stilling«.

Han har registreret 29 nye Prime Now-centraler, der er blevet bygget i løbet af det seneste år.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Pakker ud med egne chauffører

Amazon har tidligere brugt eksterne partnere, blandt andet UPS, FedEx og US Postal Service, til at levere pakkerne de sidste kilometer hjem til kunden.

Men til Prime Now har selskabet selv hyret chauffører i over 10 byer. De benytter deres egne biler og har fleksibel arbejdstid – ligesom taxitjenesten Ubers chauffører – og en stor del af deres indtægt består af drikkepenge, som kunderne kan betale via Prime Nowappen.

Amazon begyndte at ændre sin leveringsstrategi i vinteren 2013, da snestorme i kombination med bølge af bestillinger lige op til jul skabte forsinkelser hos UPS og FedEx, så nogle pakker først blev leveret efter jul. Det fik Amazon til at satse mere på det amerikanske postvæsen, der i dag leverer de fleste af Amazons pakker det sidste stykke hjem til kunden.

I 2014 blev UPS og FedEx i vidt omfang droppet, og det gjorde ondt på dem

»I 2014 blev UPS og FedEx i vidt omfang droppet, og det gjorde ondt på dem«, siger Marc Wulfraat, der vurderer, at 4 procent af UPS’ leveringer er bestillinger via Amazon.

Amazon har opbygget et nyt netværk af mellemstore sorteringscentraler, der fungerer som mellemstation mellem de gigantiske lagre og lokale posthuse.

I forrige uge meddelte Amazon så, at det har købt tusinder af lastvognsanhængere til at transportere pakker fra distributionscentrene til sorteringscentralerne. Det understreger, at Amazon har taget mere kontrol over leveringsprocessen, men ikke alle analytikere er sikre på, at kundernes efterspørgsel kan dække omkostningerne til ekspreslevering.

»Kunderne vil sige, at gratis forsendelse er vigtigere end at få pakken hurtigt«, siger Satish Jindel fra SJ Consulting, der yder rådgivning inden for logistik. Han tror, at Amazons egentlig mål er at øge sin magt over de budtjenester, selskabet benytter sig af, og teste, om det selv kan løse opgaverne billigere.

Kunderne vil sige, at gratis forsendelse er vigtigere end at få pakken hurtigt

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Samtidig får Amazon også konkurrence på området af en voksende skare af firmaer, herunder Google Shopping Express, der leverer husholdningholdningsartikler fra dag til dag, og UberRush, der tilbyder ekspreslevering af visse varer.

Oversættelse: Tonny Pedersen

Med licens fra Financial Times

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce