Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

offensiv. Samsungs topchef, Boo-Keun Yoons, har ikke kun aflagt CES-messen i Las Vegas et besøg. I efteråret trådte han også op på scenen, da der blev afholdt den europæiske pendant i Berlin.
Foto: Markus Schreiber (arkiv)/AP

offensiv. Samsungs topchef, Boo-Keun Yoons, har ikke kun aflagt CES-messen i Las Vegas et besøg. I efteråret trådte han også op på scenen, da der blev afholdt den europæiske pendant i Berlin.

Global økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Følelsesladet Samsung-chef vil koble tv, ovne og vaskemaskiner på nettet

Giganter satser på digitaliserede hverdagsprodukter, der skal gøre livet nemmere

Global økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ordene faldt med næsten religiøs overbevisning i Samsung koncernchef Boo-Keun Yoons tale på årets CES-messe (Consumer Electronics Show) i Las Vegas i USA:

»Vi skal være åbne«.

Hr. Yoon stod badet i lys foran en buet storskærm i et mødelokale på størrelse med en sportsarena. Med pressen og markedsanalytikerne på plads på de forreste stolerækker afleverede koncernchefen et til tider følelsesladet statement om ’connectivity’: sammenhæng, åbne platforme, fælles standarder og samarbejde om det lidt slidte begreb ’tingenes internet’, som ellers ikke har flyttet sig i flere år.

Noget tyder på, at det måske sker nu. De 170.000 CES-deltagere kom for at se på droner, robotter, 3D-printere og gadgetnyheder i Las Vegas. De fik også et kig ind i en fremtid, hvor private hjem, fritidsaktiviteter, sygdomsbehandling og biler kan blive digitaliseret i en grad, som ikke er set før.

Følere alle vegne

Den koreanske elektronikvirksomhed Samsungs målsætning er, at 90 procent af alle dens produkter – fra tv til ovne og vaskemaskiner – kan kobles på internettet i 2017. I en periode med markant faldende overskud har Samsung smidt 100 millioner kroner ind i digitale udviklingsprojekter og inviteret 2.500 udviklere til at arbejde med på bølgen.

Konkurrenten LG’s wellnessplatform til hjemmet synkroniserer oplysninger om brugerens sundhed med smartphones, tablets og husholdningsapparater og styrer luftrensere og klimaanlæg ved at analysere information om beboernes søvnvaner og hjerteslag.

Sensorer er fundamentet i den nye forretningsmodel og er på vej ind i alle produkter. De kan registrere al adfærd hos brugerne og sende data videre til netbaserede applikationer

Sensorer er fundamentet i den nye forretningsmodel og er på vej ind i alle produkter. De kan registrere al adfærd hos brugerne og sende data videre til netbaserede applikationer.

Førerløs bil, sensorer og digital sundhed

Ligger du og døser på sofaen, vil musikanlægget foreslå dig mindfullness-musik. Er du nervøs nybagt forælder, kan sensorer i din babys sparkedragt fortælle en app på din smartphone, om ungen har vendt sig om på maven, og om den har det for varmt eller koldt. Er du diabetiker og bruger insulinpen, kan en device skruet fast på pennen sende besked til en app på din smartphone om, hvornår du senest har taget din insulin, og hvornår du skal tage en ny dosis.

Elektronikvirksomhederne investerer på tværs af brancher i selskaber, der kan styrke deres digitale strategi. Samsung har i 2014 købt SmartThings, der med en enkelt app gør brugeren i stand at styre alle cloudbaserede devices i hjemmet, mens LG er gået i partnerskab med teleselskabet AT & T om at udvikle onlinetjenester til biler.

Mercedes lancerede på CES 2015 en futuristisk førerløs bil proppet med sensorer og kameraer. Føreren kan via en app på sit smartwatch tjekke, om bilen er låst, og hvor meget benzin der er på.

Venturekapitalister vil zoome ind på de selskaber, der bedst forstår at skabe sammenhæng mellem fysiske produkter og nettet. Hvis strategien lykkes, kan det være vejen til vækst på både eksisterende markeder og nye markeder som digital sundhed, der oplevede et kraftigt boom på årets CES-messe.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nytteværdien skal defineres

Men succesen afhænger af, om forbrugerne får klare svar på, hvordan de nye tjenester gør livet bedre og nemmere. Det mener cheføkonom Shawn Dubravac fra CEA, Consumer Electronics Association, hvis danske pendant er Brancheforeningen Forbruger Elektronik (BFE).

»Vi ved, at alt kan digitaliseres. Nu skal vi tænke på, hvad der teknologisk giver mening. Skal vi digitalisere? Hvorfor skal vi digitalisere? Skal vi digitalisere din tandbørste, så din tandlæge kan se, hvornår og hvordan du børster tænder? Giver det mening at digitalisere dit håndled«, spurgte han og blev flittigt citeret på Twitter.

Brugerne skal opleve, at de nye services og gadgets giver dem reel værdi. De skal selv definere, hvem der skal have adgang til hvilke data, siger Dubravac, hvis nye bog, ’Digital Destiny’, blev lanceret på messen.

CES-messen satte i år rekord med 170.000 besøgende og 3.600 udstillere.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden