hvor er du? Kæreste søges, og på populære Tinder er det dyrere, hvis du er over 30. Kvinden på profilen er et modelbillede.
Foto: Peter Hove Olesen

hvor er du? Kæreste søges, og på populære Tinder er det dyrere, hvis du er over 30. Kvinden på profilen er et modelbillede.

Global økonomi

Dynamisk prissætning: Betal dobbelt, hvis du er over 30

Algoritmer har overtaget prissætningen på nettet, hvor persondata og adfærd afgør, hvad du skal punge ud med.

Global økonomi

Hold jer væk med jeres grånende hår og smilerynker. Denne datingapp er for de unge. Så læg venligst dobbelt så meget i Tinders kasse, hvis du er over 30. Eller find en anden måde at score en kæreste på!

Dette er ikke et officielt, men måske et skjult budskab fra datingtjenesten Tinder, der for et par uger siden indførte en ny og revolutionerende prismodel. Abonnement på appens premium- udgave er på knap 20 dollars om måneden, hvis du er over 30 år. Er du yngre, kan du nøjes med 10 dollars.

I den analoge verden svarer Tinders prispolitik til, at en gæst møder følgende besked på døren til sin yndlingscafé:

’Hej, du må gerne komme ind. Men en enkelt kop kaffe koster 65 kroner, hvis du er over 30. Så måske du skulle vælge bodegaen på den anden side af gaden’.

Et lille ramaskrig

Den offentlige forklaring fra Tinder er, at unges betalingsvilje er mindre end ældres. Unge lægger helst ikke mere end 10 dollars for en app, mens de lidt ældre angiver 25 dollars som deres grænse, viser Tinders egne undersøgelser.

Kun et lille ramaskrig har rejst sig på de sociale medier over denne digitale aldersdiskriminering. I skrivende stund har ingen øjensynlig bragt sagen op hos ligebehandlingsmyndigheder.

Derimod vokser datingtjenesten dag for dag. Den har nu cirka 50 millioner brugere, virker på 24 sprog og gennemfører et match mellem cirka 12 mio. profiler om dagen.

Dynamisk prissætning

Sagen om Tinder er det nyeste eksempel på, at prissætning i den digitale økonomi bliver mere og mere forvirrende.

Forbrugerne skal navigere på et marked, hvor prisskiltene bliver udskiftet fra minut til minut. Værdien af varen afhænger af øjnene, der ser.

Dynamisk prissætning kaldes systemet, som har fået et helt nyt liv i den digitale økonomi. Nu er det cookies, algoritmer, tracking af kundeadfærd og ikke salgsafdelingen, der bestemmer, hvad varen skal koste.

Dyrere med Uber i snevejr

Velkendt er eksemplerne fra flybilletter, hvor en rejse koster mere, for hver gang en kunde klikker sig ind på søgeresultatet, og hvor rejsen stiger i pris, jo tættere bestillingen er på afrejsedatoen.

Også data om vejrsituationen kan indgå i algoritmerne. Uber fik kritik, da det kom frem, at taxatjenesten automatisk hævede taksterne under en snestorm i New York.

På mange måder minder nettet om en orientalsk basar. En rutineret basarsælger justerer hurtigt sin pris

Uber har siden måttet lave en aftale med myndighederne i New York om at undgå ublu prissætning under kritiske vejrforhold. Et andet eksempel er, at billetter til sportsbegivenheder sættes ned i dårligt vejr.

Jagten på den 'rigtige' pris

I en hæsblæsende jagt på den ’rigtige’ pris kan onlinegiganten Amazon for eksempel finde på at ændre sine priser 10 gange om dagen. Justerer de mindre virksomheder ikke ind efter Amazon, risikerer de at sakke bagud i konkurrencen om kunderne.

Derfor investerer onlinedetailvarehandelen i software, der kan skanne deres konkurrenters priser på nettet løbende. Næste led i fødekæden er analysevirksomheder som Beyond Pricing.

Den prøver at få en forretning ud af at forsyne overnatningstjenesten AirBnB med et værktøj, der ved hjælp af data indsamlet på nettet hjælper private udlejere med at lægge sig fast på den rigtige leje for deres bolig.

Gevinst for forbrugerne?

For forbrugerne er systemet en gevinst, hævder onlinekøbmændene, fordi det sikrer den mest konkurrencedygtige pris.

Men historier som Ubers skaber en fornemmelse af, at der er lusk med i spillet, og at alle cookies, algoritmer og skanninger kun har et formål: at få så mange penge i kassen som muligt på en lyssky måde.

På mange måder minder nettet om en orientalsk basar. En rutineret basar-sælger justerer hurtigt sin pris efter, om kunden er en velpolstret amerikansk turist eller en fattig backpacker. Han tager bestik af vind og vejr, køn og alder.

Den store forskel er, at kunden kan se, hvad der foregår i basaren. Det kan hun ikke på nettet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce