Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Global økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Morten Bay: Kommentarspor skal sikre nyhedsmedier loyalitet - det virker bare ikke

Hvis mediefolk troede, at de mange muligheder for at kommentere på nettet ville skabe loyalitet, tager de fejl. Det skaber i højere grad negativitet og svækker troværdigheden.

Global økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da bandet Eagles of Death Metal var vendt hjem til Los Angeles efter terrorangrebene i Paris, skrev de en længere opdatering til deres fans på deres facebookside. Det var nemlig det band, der spillede på koncertstedet Bataclan, hvor 89 mistede livet forrige fredag. Mange af de overlevende fortalte deres historier i kommentarer til bandets indlæg. Det er stærk læsning om skudsår, gemmesteder i Bataclan-bygningen og omkomne venner og kærester.

Forældreguide:

Men det er samtidig et af de få eksempler, hvordan kommentarer på sociale medier og nyhedswebsites har en eksistensberettigelse. Modsat hvad mange i kommunikations- og mediebranchen tror, er kommentarspor efter nyheder og debatter på sociale medier enten ubetydelige, eller også tilføjer de bare mere negativitet til en verden, der allerede har rigeligt af det.

Jeg er desværre selv typen, der kan finde på at udøve disciplinen ’rage-posting’, hvor man online udspyr galde over et eller andet, der netop har gjort én vred. I forundring over, at jeg ikke kan lade være, søgte jeg svar i den videnskabelige litteratur på området, men uden held.

Ubrugelige informationer

Til gengæld fik jeg bekræftet min mistanke om, at brugerkommentarer i virkeligheden ikke er ret meget værd, hverken i bunden af netnyhedshistorier eller på sociale medier.

To schweiziske medieforskere har således vist, at kommentarer skaber loyalitet ... for dem, der kommenterer

En ph.d.-kollega på UCLA har foretaget et studie af kommentarer på såvel Facebook som under nyhedshistorier, og hans konklusion er, at al værdifuld information bliver druknet i amatør-observationer fra brugere, der ikke bare (ofte ubevidst) fordrejer fakta og undersøgelser, de linker til, men også mangler basal logisk sans.

Hvis man skal stole på hans resultater, der er baseret på debatten for og imod vaccinationer, kan brugerkommentarer ikke bruges til noget som helst rent informativt.

Men det er vel heller ikke derfor, at for eksempel nyhedsmedier vælger at give folk et kommentarspor, de kan få luft i. Det gør de – med henvisning til en 10 år gammel Web 2.0-visdom – for gøre brugerne loyale. Loyale brugere betyder reklamekroner i kassen.

Det virker bare ikke.

To schweiziske medieforskere har således vist, at kommentarer skaber loyalitet ... for dem, der kommenterer. De vender som regel tilbage for at se, om nogen har svaret. Men for alle andre gør kommentarer på nyhedshistorier faktisk læserne mindre loyale. Og de, der har kommenteret historien, føler endda, at mediet er mindre troværdigt, efter at deres egen kommentar er blevet offentliggjort.

Deling af artikler skaber derimod loyalitet, viser den schweiziske undersøgelse. Og intet sted er dette nemmere end på Facebook. Medieforskere fra RUC har desuden vist, at danske medier på Facebook får en hel del ud af det, når deres nyheder deles.

Men når det gælder kommentarerne, er disse som regel enten neutrale eller negative og bidrager sjældent med ny, brugbar information, der kunne gøre debatten reelt brugbar for nogen som helst.

Digital sandkasse for de få

De fleste undersøgelser sår derudover tvivl om, hvor meget trafik – og dermed reklamekroner – man reelt kan vinde på kommentarer, hvad enten det er på éns eget website eller på et socialt medie.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Et af de mest kommenterede indlæg på Politikens facebook-profil i skrivende stund har 148 kommentarer, og der er ikke ret mange gengangere blandt de kommenterende. Nogle af kommentarerne har over 200 ’likes’, og selve historien har 59 likes.

Svensk rapport:

Politikens facebookside følges af mere end 178.500 mennesker. Politikens website besøges af tæt på 1,5 millioner mennesker hver måned. I det regnestykke er 148 kommentarer – selv med en eventuel netværkseffekt indbygget – fuldkommen ligegyldigt. Og der er endda som oftest langt flere, der kommenterer på sociale medier end på avisernes egne websites.

Så hvis man som digitalt nyhedsmedie og aktør på sociale medier gerne vil give folk et sted at debattere, skal man betragte det som en sandkasse, hvor en ubetydeligt lille andel af brugerne kan kaste mudder på hinanden. Det giver hverken flere læsere, flere penge, mere information eller en bedre debat.

Nu ville jeg så gerne skrive, at alle kommentarspor burde udryddes. Men hvor skal jeg så selv gå hen og være sur?

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden