Mange stoler ikke på postbuddet, men dyrlægen får ofte fuld tillid - selv om folk ikke aner, hvad de betaler for.
Foto: JOACHIM ADRIAN

Mange stoler ikke på postbuddet, men dyrlægen får ofte fuld tillid - selv om folk ikke aner, hvad de betaler for.

Privatøkonomi

Vi stoler blindt på dyrlægen

Regningen er umulig at gennemskue. Alligevel har de fleste fuld tillid til advokater, dyrlæger og tandlæger.

Privatøkonomi

Hvis vuffer skal vaccineres, betaler vi uden at blinke. Også selv om vi ikke aner, om dyrlægen er god til prisen.

De fleste stoler blindt på deres dyrlæge, på trods af de har svært ved at gennemskue, hvad de får for pengene.

Det samme gælder tandlægen og advokaten, viser en undersøgelse fra Forbrugerstyrelsen.

»Vi kalder det 'den hvide kittels paradoks' - selv om den beklædning ikke passer til advokater. Det handler om, at folk generelt har stor tillid til folk i bestemte erhverv, på trods af at de samtidig selv siger, at det er svært at gennemskue, hvad de får som forbrugere,« siger Louise Holck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Dyrlæger er værst Advokater, tandlæger og dyrlæger er i top 12 over områder, som forbrugerne har mest tillid til. Men samtidig er de alle tre i bund 12 over, hvor forbrugerne føler, at de har tjek på, hvad de får for deres penge. Og dyrlægerne er tilmed også på bundlisten over områder, hvor forbrugerne har de dårligste muligheder for at klage over den service, de har købt.

Forklaringen er, at forbrugerne føler, at de bliver nødt til at stole på netop tandlægen, dyrlægen og advokaten. Det vurderer Rasmus Kjeldahl, direktør for Forbrugerrådet.

Vi tyr til blind tillid
»Man er nok nødt til at se på den enkelte branche for at kunne forklare det. Er det de faktiske forhold, som gør, at der er stor tillid, eller er det et udtryk for ønsketænkning, hvor forbrugeren tænker: Jeg er nødt til at have tillid, ellers bliver det simpelthen for uoverskueligt! Du vil jo aldrig vælge at gå til en tandlæge eller en advokat, som du ikke har tillid til, men du har måske ikke noget at have din tillid i. Så bliver det til blind tillid,« siger Rasmus Kjeldahl.

Den blinde tillid kan dog knække. Det har der været gode eksempler på under den nuværende bankkrise, mener Kjeldahl.

Bankerne hvilede på tilliden
»Et aktuelt eksempel er bankbranchen, som mange har haft meget høj tillid til. Men det viser sig, at tilliden ikke nødvendigvis er berettiget. Her har branchen hvilet på at tilliden var høj, og forsømt at sørge for et system, der gør deres produkter gennemskuelige for forbrugerne. Selv vores bankeksperter kan ikke gennemskue bankernes tilbud,« siger Rasmus Kjeldahl.

Han advarer såvel forbrugere som fagfolk mod at forfalde til blind tillid mellem kunde og udbyder.

Uklarhed skader konkurrencen

»De brancher, som nyder stor tillid er ikke nødvendigvis så gode. De skal arbejde med prisgennemsigtighed og bedre klagemuligheder. Det er jo godt at Forbrugerstyrelsen laver de her undersøgelser af de forskellige brancher og forbrugernes stillling. Men det er farligt, hvis man tror, at den hellige grav er vel forvaret, bare fordi man ligger højt på listerne,« siger Rasmus Kjeldahl.

Politikerne bør være opmærksom på, at høj tillid og dårlig gennemsigtighed er en cocktail, der skaber dårlig konkurrence mellem udbyderne. påpeger Rasmus Kjeldahl.

Sådan undgår du at blive taget ved næsen:

  • Stil mange spørgsmål, når du handler noget på plads – uanset hvilken branche der er tale om.
  • Sørg for at få et skriftligt aftalegrundlag. Halvdelen af de klagesager, Forbrugerrådet ser, handler om, at forbrugerne ikke har fået det, de troede, de betalte for.
  • Lad være med at være taknemmelig over, at nogen vil tage sig af dine tænder eller din sag. Du betaler dem for en vare eller service.
  • Brug en time på at ringe rundt og spørge til priser. Du kan spare tusindvis af kroner på rejser, tandbehandling og meget andet.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce