Finanskrisen får danskerne til at købe og sælge mere genbrugstøj på nettet. Arkivfoto.
Foto: ELLEN GOSSNER

Finanskrisen får danskerne til at købe og sælge mere genbrugstøj på nettet. Arkivfoto.

Privatøkonomi

Genbrug boomer under finanskrise

Finanskrisen får kunderne til at flokkes i netbutikken Trendsales. Her kan man købe mærkevarer billigere end i butikkerne.

Privatøkonomi

Finanskrisen lurer i forbrugernes bevidsthed, og det har en positiv virkning på nethandlen, hvor der ofte kan findes billigere alternativer til udvalget i butikkerne.

Det er nemlig det overflødige forbrug, som mærkevarer og eksklusivt designertøj, der bliver sparet på, når der skal lægges budget.

Hos den danske online tøjbazar Trendsales kan krisen tydeligt mærkes.

»Vi har oplevet en pæn stigning sammenlignet med samme tid sidste år. Vi har sammenlignet antallet af oprettede annoncer uge for uge, og der ser vi en stigning på 39 procent. Men vi kan se, at det hele er steget«, siger Martin Falslev Andersen, der er ejer af og direktør for Trendsales.

Nye tider efter sommerferien Trendsales har eksisteret siden 2002 og giver brugerne mulighed for både at købe, sælge og bytte hinandens aflagte mærketøj og fejlkøb.

Martin Falslev Andersen fortæller, at den stigende tendens startede, da folk vendte tilbage fra sommerferie.

»Det virker som om, folk har holdt planlagt sommerferie, men så er de startet på et nyt kapitel, efter at de er vendt tilbage fra ferien, fordi avisforsiderne om finanskrisen skræmmer folk og nok får dem til at blive mere bevidste om deres forbrug«, siger han.

Der bliver ryddet op i skabene

I august var der 370.000 oprettede annoncer på Trendsales. Dette tal er nu steget til 500.000, og det er det højeste antal aktive annoncer i virksomhedens seks år lange historie.

Finanskrisen får folk til at tage sig sammen til at rydde op i de gamle ting i skabet, tror Martin Falslev Andersen.

»Folk får nu taget sig sammen til at sætte det til salg, som de ellers ikke har kunnet tage sig sammen til. Og når man alligevel er på siden, bliver man påvirket til at købe noget nyt. Det har vi set før«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce