0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Det bliver nemmere at få erstatning

Firmaer skal tvinges til at betale erstatning, hvis et ankenævn afgør, at kunden er blevet snydt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

Økonomi- og erhvervsminister har mistet tålmodigheden med lyssky firmaer, der nægter at betale erstatning til kunder, der er blevet snydt. Arkivfoto

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det vil betyde, at firmaer fremover bliver tvunget til at betale erstatning, hvis et ankenævn afgør, at firmaet for eksempel har solgt en bil, der viste sig at være defekt.

»Vi må erkende, at alt for mange erhvervsdrivende spekulerer i, at det ikke får direkte konsekvenser, hvis de ignorerer et ankenævns afgørelser. Det er baggrunden for, at vi nu tager et drastisk skridt med en lov, der direkte favoriserer forbrugerne«, siger Lene Espersen.

Afgørelser efterleves ikke
Indgrebet kommer, efter at Politiken i sidste uge skrev om, at banker frit kan undlade at efterleve afgørelser i Pengeinstitutankenævnet. I en konkret sag nægter Forstædernes Bank at udbetale erstatning til en kunde, som ellers har fået medhold i, at banken har vildledt hende til at tabe op mod en million kroner af sine pensionspenge.

Økonomi- og Erhvervsministeriet vurderer, at 10-20 procent af afgørelserne fra nævn som for eksempel Forbrugerklagenævnet ikke efterleves. I nogle brancher er det op til 50 procent.

Fremover vil fogedretten simpelthen inddrive pengene til forbrugeren, hvis ikke erstatningen kommer inden for seks uger. Hvis den erhvervsdrivende er uenig, kan han indbringe sagen for domstolene.

Sætter negativ dagsorden

Lovforslaget vækker jubel i Forbrugerrådet, men også i Dansk Erhverv, som repræsenterer 100 brancheorganisationer. »Det er vi meget glade for. Vi ønsker ikke, at man holder hånden over de brodne kar i branchen, og det er dybt useriøst, når virksomheder ikke efterlever et ankenævns afgørelser. Den lille andel af erhvervslivet, der tror, den kan tjene penge ved at snyde kunderne, sætter en negativ dagsorden, som ærlige virksomheder ikke kan være tjent med«, siger direktør Kim Munch Lendal fra Dansk Erhverv.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere