Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MORTEN LANGKILDE/Morten Langkilde
Foto: MORTEN LANGKILDE/Morten Langkilde

Carsten Holdum var selv bankrådgiver ind til for to år siden. Nu er han cheføkonom i Forbrugerrådet og advarer bankkunder mod at stole for meget på deres bankrådgiver. Arkivfoto.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kunder stoler for blindt på bankrådgiveren

Mange tror, de får neutral rådgivning i banken, men bankansatte bliver presset til at tjene mere på kunderne under krisen.

Privatøkonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Almindelige bankkunder har reelt ikke store chancer for at gennemskue, om deres bankrådgiver forsøger at proppe noget ned i halsen på dem for at tjene penge til banken.

Rigtig mange bankrådgivere opfatter sig som rådgivere snarere end sælgere, men ledelsen presser konstant de ansatte til at sælge i stedet for at rådgive.

Professor i erhvervsret Lars Bo Langsted fra Aalborg Universitet vurderer, at problemet kan eskalere på grund af de varslede fyringer i bankerne.

»Bankerne er i forvejen blevet endnu mere fokuseret på deres indtjening - det ser vi allerede nu, hvor renteforskellen mellem kundernes ind- og udlån vokser. Når de samtidig rasler med sablen over for medarbejderne, er det vanskeligt at forestille sig, at problemet bliver mindre«, siger Lars Bo Langsted.

For kunderne kan det være svært at tyde, om man sidder over for en sælger eller en rådgiver, vurderer Forbrugerrådets cheføkonom, Carsten Holdum, der indtil for to år siden selv var bankrådgiver.

»Som kunde er man på herrens mark. De fleste rådgivere giver nemlig god rådgivning det meste af tiden, og det skaber tillid, men salgspresset på rådgiveren er benhårdt, og vi ser mange klager over dårlig eller manglende rådgivning, hvor der har været ensidigt fokus på salg«, siger Carsten Holdum.

Mange er forvirret over rådgivere I to undersøgelser fra 2007, som henholdsvis Finansrådet og Forbrugerrådet fik foretaget, nåede man frem til omtrent samme resultat: Knap halvdelen af danskerne har svært ved at skelne mellem, om bankrådgiveren er rådgiver eller sælger.

Det bekymrer Carsten Holdum, at tallet er så højt.

»Vi ved, at nogle banker hver eneste dag viser alle ansatte, hvor meget hver enkelt rådgiver i banken har solgt for, og at ledelsen dermed konstant ånder de rådgivere i nakken, der ligger nederst. Nogle steder er rådgiverne ekstremt presset til at sælge, og når så mange danskere ikke ved det, er det nok, fordi de bankansatte normalt ikke tør stå frem og fortælle om det«, siger Carsten Holdum .

Rådgiverne rådgiver ikke altid

Efter mange afsløringer af bankers vildledning og skjulte forsøg på at tjene ekstra penge på kunderne, bør danskerne ændre syn på bankrådgiveren, vurderer professor i erhvervsret Lars Bo Langsted fra Aalborg Universitet.

Han mener, at danskerne bør indse, at bankrådgiveren ikke nødvendigvis er mere rådgiver end manden, der sælger fjernsyn i radio-tv-forretningen ved siden af.

»Hvis du går ind i en Fona for at købe et fjernsyn, ved du godt, at ekspedienten næppe råder dig til at gå over i en anden radio-tv-forretning, selv om han ved, at de har et fjernsyn, som passer bedre til dig. På samme måde fortæller en bankrådgiver måske om, hvilket af bankens egne lån der passer bedst til kunden, men han kunne aldrig drømme om at fortælle dig, at en anden bank havde et bedre lån«, siger Lars Bo Langsted.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden